SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Friday, May 6, 2011

PROSPEK PELAJAR JURUSAN KEMANUSIAAN TINGKATAN 6 (THE FUTURE DEMAND OF ART GRADUATES)

Pelajar lepasan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) mempunyai sesenarai panjang pilihan untuk menyambung pengajian sama ada tahap akademik lebih tinggi, atau kelayakan kemahiran teknikal dan vokasional. Antara pilihan yang boleh dibuat:

   1   pengajian prauniversiti tingkatan 6: laluan utama kursus ijazah sarjana muda

   2   matrikulasi Kementerian Pelajaran / UIAM / asasi sains UM:  laluan pengkhususan universiti lebih awal

   3   kursus diploma (akademik):  UiTM (bumiputera sahaja), politeknik

   4   kursus diploma (kemahiran teknikal, vokasional):   kolej komuniti, IKM, IKBN, ILP, IPB

   5   persediaan ijazah sarjana muda (foundation), A Level kolej swasta

   6   kelayakan pelesenan:  aeronatik, akademi laut, kulinari

   7   kursus prapekerjaan: akademi bomba, akademi polis, kawalan trafik udara, kolej jururawat, pembantu hospital

Tidaklah menjadi hal untuk memohon pelbagai pilihan pengajian, kemudian baharulah memuktamadkan keputusan. Sebagai individu yang mencapai usia 18 tahun, pengajian yang dipilih sudah pasti mempengaruhi perjalanan hidup dan kerjaya apabila memasuki usia 20-an kelak. Walaupun keinginan untuk bersama-sama dengan rakan karib sedia ada, persediaan untuk mencipta persahabatan yang baharu mesti sentiasa ada.

Jurusan Kemanusiaan Tingkatan 6

Dasar semasa kerajaan ialah nisbah 60:40, iaitu 60 peratus pelajar sains, dan 40 peratus pelajar sastera (kemanusiaan). Pelajar sains ditawarkan pilihan antara fizik dan biologi, di samping wajib mengambil kertas matematik T, kimia, pengajian am dan Muet. Jurusan kemanusiaan pula menawarkan beberapa kombinasi mata pelajaran, misalnya:

1    Pengajian Am, Muet, Ekonomi, Bahasa Melayu, Sejarah

2    Pengajian Am, Muet, Ekonomi, Matematik S, Pengajian Perniagaan

3    Pengajiam Am, Muet, Ekonomi, Matematik S, Perakaunan

4    Pengajiam Am, Muet, Ekonomi, Bahasa Arab, Syariah / Usuluddin

5     Pengajiam Am, Muet, Ekonomi, Sains Sukan, Geografi

Kombinasi mata pelajaran dan penawaran kursus akan berbeza berdasarkan waran yang dikeluarkan kepada sekolah. SMK St. Michael, Ipoh (SMI) misalannya menawarkan pakej 1 dan 2 sahaja. Namun, pelajar masih mempunyai pilihan kursus yang sangat luas untuk mengikuti kursus ijazah sarjana muda. Contoh bidang yang boleh menjadi pilihan:

  1 sastera tulen:  bahasa, antropologi, sosiologi, komunikasi, psikologi, sejarah, geografi, pengajian antarabangsa

     2  sastera ikhtisas:  ekonomi, perniagaan, perakaunan, perancangan kewangan, undang-undang, aktuari

     3   pengajian Islam

Pelajar cemerlang di peringkat universiti (gred purata kumulatif, CGPA 2.75 ke atas) juga berpeluang menyambung pengajian ke peringkat sarjana (masters) dan doktor falsafah (Ph.D), sama ada secara terus-menerus, atau semasa dalam kerja seperti pegawai tadbir dan diplomatik (PTD). Pemegang ijazah tinggi tidak semestinya menjadi pensyarah, bahkan mungkin dilamar sebagai pakar runding, atau felo penyelidik agensi kerajaan dan swasta. Kepakaran yang dimiliki mungkin juga menjadi tiket bagi menempa nama dalam bidang keusahawanan dan korporat.

Sebenarnya pelajar jurusan kemanusiaan tidak perlu gusar akan peluang-peluang masa hadapan. Kelayakan akademik memang sangat penting, tetapi proses memupuk sikap yang berupa komponen penting kepimpinan, perkhidmatan dan kesukarelaan juga melengkapkan persediaan menempuh cabaran hidup. Pengajian tingkatan 6 jurusan kemanusiaan tetap relevan sampai bila-bila...

445 comments:

«Oldest   ‹Older   201 – 400 of 445   Newer›   Newest»
sarah shapie said...

tapi ckg.. kalau kita sambung dlm stpm.. aliran apa perlu kita ambil utk sambung ke bidang arkeologi?

sarah shapie said...
This comment has been removed by the author.
cikgu azhar said...

Salam,

Armin Ikkhmal:
ada pelajar ipg yang mengeluh kerana bidang kerjaya yang terhad. peluang kerjaya sukar untuk dijangka atas sebab permintaan dan penawaran guru pada masa hadapan, serta ketentuan rezeki Ilahi.

Sarah:

bidang kemanusiaan: misalnya kombinasi pengajian am, muet, bahasa melayu, sejarah dan pilihan (geografi / ekonomi / pp / matematik M, dll)

Wallahu a'lam ...

Anonymous said...

Salam cg.. mybe cg tk akan reply tapi su nk tnye pndapat sdikit.. sy bru dpt result bru2 ni. Stpm penggal 1 . Pointer sy hnya 2.5. Mk sy berura-ura nk berhntikan sy sklh dn msukkan sy ke dip.. ape pndpt cg? Sy jurusan kmnusiaan.. trma kasih

cikgu azhar said...

Salam,

Keputusan akhir di tangan sdra/i walaupun bertuah ada mak yang prihatin. laluan stpm ke uni. sekurang-kurangnya pngk 3.0 walaupun ada kursus tertentu 2.4 pun o k.

diploma belanja lebih tinggi, hendak sambung ijazah pun kena dapat3.0 dan ke atas, baru peluang cerah.

selamat membuat pernacangan dan didoakan berjaya. amin...

Anonymous said...

salam. nak tanya, saya minat bidang arkeologi, geografi n sejarah di universiti.
Peringkat stpm sy ambil subjek PA, GEO, BM, SEJ n P.perniagaan.
Adakah saya layak utk mohon bidang tersebut di universiti ?

dan berapa pointer kelayakkannya. dan kalau PA sekada C, layak ke ?

cikgu azhar said...

Salam,

Ya, layak dengan syarat pngk yang baik 3.2 dan ke atas untuk RU. Namun, masih boleh mencuba walaupun lebih rendah sebab bilangan pemohon sesuatu bidang pengajian tidak didedahkan.

Moga berjaya hendaknya, amin ...

Anonymous said...

salam cikgu,,
ANTROPOLOGI DAN SOSIOLOGI tu apa?

dan kalau pngk 3.30 layak ke ambik jurusan Geografi di UKM?

Anonymous said...

salam... sya sekarang pelajar pra-u bidang kemanusiaan. tetapi minat saya terhadap bidang sains masih lagi ada. jika saya habis tingkatan 6, boleh ke saya pindah ke bidang perubatan apabila masuk Uni nanti?

cikgu azhar said...

Salam,

Anony, feb 26,
Antropologi: ilmu tentang sejarah kebudayaan, peradaban dan tamadun; sosiologi tentang ilmu kemasyarakatan. 3.30 layak, tetapi tertakluk kepada persaingan pemohon.

Anony, feb 27

kena masuk uitm, ambil diploma sains di UiTM jika memenuhi syarat @ masuk ipts

Anonymous said...

Assalamuailaikum cikgu...

Cikgu, jika pointer 3.20 ke atas.. Tapi Pengajian Am C, layak ke nak masuk u?

Antara Jurusan Geo, Sej dan BM, mana yang layak ?

Thanks :)

cikgu azhar said...

W.salam

Insya-Allah layak, semua layak. Rujuk syarat am universiti dan syarat khas fakulti bagi setiap kursus yang dipohon.

Didoakan tercapai cita-cita hendaknya, amin ...

Cahaya Keimanan said...

Salam,cikgu.syalpsn stpm bhru 2013.sya dpt pointer 2.92.sya ambik kos ekonomi.sya btul2 minat kos ekonomi tp sa x bleh skor A tp B-.adakh sya prlu tolak minat saya bagi dpt tmpat di ipta?

Siti Khairunuzma Arudin said...

Asalam, saya nak tanya soalan boleh? Kalau orang tak ambik bahasa arab masa spm tapi nak ambik jurusan agama boleh tak jika semua mata pelajaran baik dan kepujian.

Siti Khairunuzma Arudin said...
This comment has been removed by the author.
Siti Khairunuzma Arudin said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

Assalamualaikum cikgu... nak minta pendapat..

saya lepasan stpm 2013 dpat pointer 3.50... Tapi PA saya hanya dapat C+ dan muet band 2

Saya minat geografi/sejarah..

Antara RU yang manakah paling sesuai dgn result saya ?

Anonymous said...

Salam cikgu. Kalau stpm 3.67 boleh tak saya memilih undang-undang di UKM? Adakah fakulti undang-undang di UKM benar-benar nakkan pointer 3.8 keatas? :/

Anonymous said...

salam cikgu, saya pelajar science stream tapi saya ada ambil subjek prinsip perakaunan. saya minat bidang sains tapi result SPM prinsip perakaunan saya lebih baik drpd bio n kimia. cikgu rasa saya patut sambung belajar dlm bidang sains atau perakaunan?

afiqah said...

assalamualaikum cikgu,

saya nk tnya cg klau sy nk smbung pengajian dlm bdg TESL selepas stpm,jurusan apa yg sy perlu ambil semasa di tingkatan 6 dan subjek apa?? adakah di upm ada menawarkan jurusan itu??
harap cg dpt membantu

zukilie lie said...

assalamualaikum cikgu,saya dalam di lema sekarang..saya berciat2 tnggi mahu menjadi pegawai tentera suatu hari nanti..saya memohon ijazah hubungan industri,sosialogi dan antrapologi,pembngunan belia dan komuniti,pengurusan awam,sains sosial,dan pendidikan,saya lpsan stpm..

cikgu azhar said...

Salam,

Cahaya Keimanan: cuba u komprehensif macam Unimap, UiTM, UMT, Unimas, UMK yang menawarkan ekonomi matematik @ perniagaan antarabangsa, keusahawanan dll. Ru masih boleh cuba walaupun saingan sengit.

Siti Khairunuzma Arudin: Cuba mohon UIAM, Usim

Anony Mac 22, 4.24: Cuba USM,tapi kena ambil MunSyil dahulu. Ijazah asas bukan RU pun o k, nanti boleh sambung sarjana (master's) di RU.

Anony Mac 22, 6.47: Boleh mohon UKM, jika disenarai pendek akan dipanggil temu duga. Peluang setara, tidak kira pngk ketika itu. Pilihan lain undang-undang UUM, UnisZa, UiTM.

Anony Mac 23: Mohon dua-dua jurusan, lihat kursus apa yang ditawarkan kelak.

Afiqah: kemanusiaan / sains dua-dua pun o k, syarat muet dapat minimum band 5. tesl ditawarkan di semua RU

Zulkiflie Lie: Tahniah kerana cita-cita itu. Ada mohon UPNM ke? U lain pun o k, capai pngk terbaik, masuk pasukan tentera Palapes (Rotu)semasa di U sebagai memenuhi syarat fizikal dan pengalaman.

Wallahu a'lam ...


affie said...

assalamualaikum cikgu....saya nk tanya kalau saya nk sambung pengajian dlm bidang TESL selepas stpm, apakah aliran dan subjek yg perlu saya ambil semasa di tingkatan enam?? dan adakah di upm ada menawarkan pengajian dlm bidang TESL???

liyana said...

asalam cikgu saya stpm dari jurusn kemanusiaan sy mndpt hny 3.25 . sy mmnati bdg ekonomi . tpi ckgu sya ckap kptusn sya tdk mncukupi. apakah jurusan yang sesuai dgn kptusan sya ya ?

Radzi said...

salam cikgu.
Saya nak tanya, saya nak mohon law di ukm. saya dah letak sebagai pilihan pertama dalam upu. jika saya gagal interview, adakah saya akan ditawarkan course lain yg saya apply dalam upu? Ataupun saya tidak mempunyai peluang langsung ke universiti?

Terimakasih cikgu!

cikgu azhar said...

W.salam,

affie: semak jawapan dalam 'posting' lain tentang pilihan kursus sarjana muda

lyana: cuba uitm, unimap (ekonomi matematik) dan u komprehensif lain. pngk 3.25 sudah terjamin tempat di U, insya-Allah.

Radzi: potong perkataan gagal, ganti dengan berjaya, sebut banyak kali jadi doa. cikgu pernah suruh pelajar cikgu (cina perempuan) dahulu berbuat demikian, dia berjaya merebut tempat (60 daripada ratusan calon yang disenarai pendek). buat persediaan termasuk mengkaji fakulti undang2 ukm dan jalinan dengan U Cambridge, UK (ada dalam portal).

didokan berjaya, amin ...

Radzi said...

Terimakasih cikgu kerana respon. Saya ingin bertanya lagi, adakah saya akan menerima tawaran lain yang telah saya isi di upu sekiranya saya tidak berjaya dalam temuduga undang undang ukm?

Terimakasih di atas kata kata semangat cikgu. Saya akan terus berfikiran positif dan akan terus berdoa untuk berjaya masuk ke dalam fakulti undang undang ukm :D

Nur Hawa said...

Assalamualaikum cikgu...
Nak minta pendapat..

Saya minat dalam bidang pendidikan geografi/bm/sej..

Adakah saya layak dengan pointer 3.50 utk mohon pendidikkan?

Saya takut peluang kecil krn ramai lg yang pointer tinggi2 di luar sana..

cikgu azhar said...

W.salam,

Radzi: maksudnya pelan B, luar jangka dan kecemasan? Dengan pngk setinggi 3.75 sudah tentu tiada masalah. lagipun masih boleh buat rayuan.

Nur Hawa: layak dan peluang merupakan dua perkara yang berbeza. 3.50 sangat layak, peluang bergantung kepada sekretariat upu dan mungkin markah semasa ujian aptitud / temu duga. pilihan lain, ikuti kursus BA(Hons)pengkhususan yang dikehendaki, dapatkan pngk terbaik, sambung sarjana, Ph.D, mohon jawatan pensyarah.

didoakan berjaya, amin ...

SOFIA said...

Assalamualaikum cikgu. Saya pelajar STPM 2013. Keputusan akhir saya haritu biasa sahaja iaitu 3.25 ; PAM: B+ , BM: A , GEO: B+ , EKO: C tapi saya mengulang penggal 3 paper ekonomi. Saya membuat permohonan upu jurusan BM di UM,UKM,dan UPM. Permohonan yang keempat pula ialah Geo di UKM. *berdasarkan minat* Persoalannya adakah pilihan saya ini betul? Saya tahu saya layak untuk mohon tetapi adakah peluang bagi saya untuk jurusan GEO di UKM? Sebabnya cikgu Geo saya ada bertanya lect. di UMalaya tentang standard pelajar yang layak masuk ke UM(GEO). Jawapannya tidak ada seorang pun yang GEOnya B. Jadi saya agak risau tambahan pula saya ini perempuan. Saya inginkan pendapat cikgu. Sekian, terima kasih, Assalamualaikum.

SOFIA said...

ehemmm. ,maaf cikgu. geo saya A-. Bukan B+. :)

Fateh said...

Assalammualaikum cikgu..

cikgu, saya bercadang nak memohon bidang sastera dalam geo ataupun sejarah..

soalan saya, apakah bidang pekerjaan yang boleh saya ceburi dalam kedua-dua kos ini ?


Terima kasihh.

cikgu azhar said...

W.salam

Sofia: tahniah atas pencapaian cemerlang stpm. untuk panggilan pertama RU seperti ukm dan u m persaingan cukup sengit, tetapi insya-Allah lebih mudah untuk panggilan kedua dan kes rayuan.
pengambilan pelajar geografi memang terhad, namun berdoalah moga rezeki berpihak kepada sofia, amin ...

Fateh:
Geo / sejarah termasuk dalam kategori bukan ikhtisas, melainkan sambung lagi di peringkat sarjana, Ph.D. Maka, bidang pekerjaannya bersifat terbuka sama seperti ijazah lain: maksudnya boleh memohon apa-apa jawatan awam dan swasta, dengan syarat pngk yang baik, serta kemahiran insaniah yang tinggi. Wallahu a'lam ...

Anonymous said...

Salam Cikgu.
Ada peluang tak utk pelajar stpm dengan pointer 3.67 masuk ukm?

cikgu azhar said...

Salam,

Insya-Allah. Berdoalah semoga rezeki berpihak kepada sdra/i. Kalau UKM bertukar jadi UMK (banyak kursus keusahawanan dan inovasi) pun boleh, kan?

Wallahu a'lam ...

Anonymous said...

saya lepasan stpm 2013 sistem modular, saya ingin bertanyakan pendapat apakah kos yang sesuai bagi mata pelajaran yang saya ambil iaitu P.A, SEJ, perniagaan, Ekonomi?
saya mendapat Cgpa 2.75 dan muet band 2. P.a=B, sej=b-, perniagaan=b,ekonomi=c+. adakah saya layak memohon kos sosiologi & antropology UMS?

cikgu azhar said...

Ya, layak. Berdoalah semoga sdra/i berjaya diterima untuk pengajian yang dihajati. Patut cuba juga pengajian bahasa asing di UM, UPM.

iffa illyana said...

Assalammualaikum cikgu. Saya pelajar dari aliran sains. Tetapi saya berniat untuk bertukar ke aliran kemanusiaan kerana saya ingin menjadi seorang ahli psikologi. saya berniat utk bertukar kerana sy fikir yg aliran kemanusiaan lebih senang drpada sains. saya nk tanya, ada perbezaan ke pljr yg ambil psikologi dari aliran sains atau kemanusiaan di U nanti ? apakah kelebihan dan kekurangannya ?

iffa illyana said...

aliran sains tulen yg saya maksudkan :)*iffa illyana

hijraa nabilaa said...

As salam ckg..
Sy nk mnx pndpt ckg.. Sy dpt twrn utk mlnjutkan pljrn di tingkatan 6 aliran kemanusiaan.. Sy sgt berminat dgn psikologi.. Ckg sy bgtau sy klu sy ingin bidg psikologi sy mesti dpt 3.5 dan ke atas.. Betol ke ckg? Dan apakah subjek yg sy harus pelajari nanti jika sy ingin meneruskan dgn bidg psikologi? Jika sy smbg diploma di politeknik,sy ade pluang x utk bidg psikologi? Utk bidg tu adkah tingkatan 6 adlh jln trbaik? Harap ckg dlt bantu..

hijraa nabilaa said...

Sy berminat dgn bidg psikologi klinikal.. Jd sy perlu amek aliran sains ke di tingktan 6.. Klu aliran kemanusiaan boleh x ckg? Hrp ckg dpt bantu..

miky haruna said...

slmt sjhtera ckg..
saya mendapat tawaran medic mara n matrikulasi akaun... mana satu peluang pekerjaan lebih cerah?

Nurul Iman Aisy said...

Assalamualaikum cikgu,
Saya nak mintak pendapat cikgu..

Saya lepasan stpm 2013 dengan pointer 3.59..
PA=B-
BM=A
GEO=A
SJ=A-
P.PERNIAGAAN= A-

menurut cikgu, dengan result saya, adakah layak saya mohon pendidikan di USM / UPSI..

saya risaukan PA saya yang hanya B-....

TerimaKasih :)

CIKGU AZHAR RODZI said...

W.salam,

Iffa Illyana:
pengajian psikologi (sastera) boleh diambil semasa ijazah pertama. Di UKM: fakulti sains kemasyarakatan dan kemanusiaan, UM: jabatan antropologi dan sosiologi, UPM, USM dan banyak uni. komprehensif lain.
untuk sains perubatan kena ambil sarjana kepakaran setelah lulus ijazah MBBS atau MD untuk bergelar pakar jiwa (psikiatris).

hijraa nabila:
kalau RU memang 3.6 dan ke atas, mungkin u komprehensif tidaklah sampai demikian. psikologi klinikal juga di bawah jurusan sastera, kemanusiaan. kalau dip. politeknik boleh ambil psikologi (pegajian pendidikan)atau setelah lulus mana-mana ijazah asas, sambung sarja psikologi (pengkhususan perniagaan, pendidikan, industri, sosial dan banyak canag lagi). semua laluan pun boleh ...

miky haruna:
sukar untuk menjangka prospek kerja masa hadapan, tertakluk kepada perubahan persekitaran, permintaan sosial dan perancangan guna tenaga negara. perubatan dan akaun dua-dua ikhtisas, mungkin perubatan lebih baik. kalau mahu dua-dua ambil MBBS, MD dahulu, kemudian buat ACCA secara sambilan setelah bergelar doktor perubatan. hal seumpama itu sudah jadi perkara biasa ...

nurul iman aisy:
tahniah atas keputusan yang sangat cemerlang. tiada masalah tentang pengajian am. Insya-Allah, berjayalah nanti. banyaklah berdoa dan solat hajat. Amin.
(USM kena ambil MunSyl dahulu).

Wallahu a'lam ...

ariefghani said...

assalamualaikum cikgu, sy berminat utk mengambil jurusan undang2 nnty. jika sy persue dgn memasuki tingkatan 6, subjek ape yg sesuai dgn jurusan undang2 nnty?

Anonymous said...

salam.tuan..baru-baru ni saya dapat tawaran tingkatan 6,jurusan kemanusiaan dan saya sangat meminati kos seni bina.masalah saya ialah,layak ke saya untuk menyambung pengajian dalam bidang tersebut?

cikgu azhar said...

W.salam,

ariefghani: pengajian am, muet, sejarah, ekonomi, bahasa melayu / pengajian perniagaan

anony: seni bina lebih menjurus kepada jurusan sains / kuantitatif. elok ambil diploma seni bina dahulu (politeknik, UiTM, dll)

Wallahu a'lam ...

Anonymous said...

i didnt take ekonomi when form 5. i am science student. but my surat tawaran show my jurusan is kamanusiaan .so that means i must choose pengaj.am ,muet and eko? if i msut take eko...i scare that i cant catch up! can u give some opinion? thx a lot for those who give me some idea if u can!

Rizam Nadia said...

Assalamualaikum..
Ckg saya bdk lepasan sains teknikal(pengajian kejuruteraan awam)..saya ditawarkan utk kos sains(form6) tp saya tkut x bole bwk..terutama subjek kimia...
Perluke saya tukar kos?..dari sains ke kemanusiaan...
saya kalau bole nak sambung kejuruteraan awam..kos apa yg terbaik??
Dan setahu saya..kos sains setahu sy..fizik/bio,muet,chemistry,addmath...bole x kalau drop chemist???
Lg satu ckg..kes saya di ruangan sek yg ditawarkan..ia menyatakan penempatan berdasarkan alamat..apa maksud nya ckg??

Maaf la ckg..kalau soalan saya berterabur...

hijraa nabilaa said...

Terima kasih ckg utk pnjelasan sblm nie..
Tp sy ade dpt Twrn utk mngikuti program diploma utk jurusn fisiologi di unikl dan pengurusan sumber manusia di ktac.. Pd pndpt ckg yg mne lebih baik yea?? Boleh x klu sy amek diploma fisiologi di unikl dan smbg ijazah di upm dlm bidg psikologi??

Dila Asyraf said...

Assalamualaikum . Saya keliru sikit dalam jurusan di Tingkatan 6 . Dulu saya daripada aliran sains (Ting.5) , masa saya mohon STPM saya pilih jurusan kemanusiaan sebab saya minat dalam bidang kaunseling/psikologi . Betul ke saya pilih jurusan ?

cikgu azhar said...

Anony: economics is an elective paper, but subjected to package offered by school / college. actually ex-sc student with add math background will have some advantage to study econs

W.salam
Rizam Nadia: Fizik, Kimia, matematik T ialah pakej mata pelajaran untuk kejuruteraan. walau susah, kena usaha lebihlah.
penempatan berdasarkan alamat ialah tawaran sekolah/ kolej berdekatan rumah, tetapi boleh mohon pertukaran dalam tempoh 2 minggu

hijraa nabila: fisiologi masuk dalam bidang sains perubatan atau sains biologi. boleh cuba dengan syarat pngk 3.5 ke atas. psikologi banyak aplikasi kuantitatif.

Dila Asyraf: Insya-Allah betul. Pastikan pngk terbaik.

Wallahu a'lam ...

MF Azral said...

As-salam...
Apa kabar?
Cikgu, saya ingin bertanya beberapa soalan...

1.Dulu saya belajar dlm aliran sains semasa dlm tingkatan 5... Saya bercadang untuk menyambung pelajaran dlm Ting. 6... Saya meminati bidang animasi, dengan itu, apakah subjek yg perlu saya ambil selain dari pengajian am untuk mendapatkan ijazah dlm bidang animasi...

2.Apakah taraf STPM pada masa sekarang? Jika saya mendapat pointer yg baik, dapatkah saya melanjutkan pelajaran ke luar negara?

Setakat ini shj soalan saya pada masa sekarang...
Terima kasih...

cikgu azhar said...

Salam,

pengajian am, muet, pendidikan seni visual dan 2 elektif lain (bm, ekonomi, perniagaan, geogarfi, kesusasteraan, sejarah, dll) tertakluk kepada pakej di sesebuah sekolah / kolej tingkatan 6.

Wallahu a'lam ...

Anonymous said...

Assalamualaikum.
Saya mendapat tawaran ke matriks dalam bidang sains, tetapi saya ingin menyambung ke tingkatan 6 instead. Saya ingin menyambung ke bidang undang-undang nanti. Cikgu saya kata, jika saya mohon form 6 pun, akan dapat sains. Boleh ke saya apply law after STPM nanti jika saya ambil sains? Atau univ akan tengok subject yang diambil?

cikgu azhar said...

W.salam,

Daftar dahulu, kemudian mohon tukar jurusan dalam tempoh dua minggu. borang disediakan di sekolah / kolej tingkatan 6. untuk ipts tiada masalah ambil LL.B walaupun jurusan sains. namun, untuk ipta lebih baik ambil pengajian am, muet, bahasa melayu / pengajian perniagaan, sejarah, dan ekonomi.

satu cara lagi masuk matriks sains, buat B.Sc @ MBBS, sudah kerja ambil LL.B secara sambilan. sudah banyak yang buat begitu. macam ulama silam yang juga saintis tersohor.

Wallahu a'lam ...

Anonymous said...

Cikgu,saye ditawarkan F.6 2013.. Daftar 5 Mei ni,incase saye daftar 2 minggu lewat macam mane ye??

Anonymous said...

salam,ckgu sye ditwrkn jurusan kemanusiaan dlm ting.6 .Jadi,apakah kombinasi mata pelajaran yg sesuai utk sye menjdi seorg guru matematik .?

dyg said...

Assalamualaikum cikguu. Sy telah mendapat tawaran utk melanjutkan pengajian ke tingkatan 6 dalam bidang sains. Namun,saya di dalam dilemma hendak memilih jurusan sains atau kemanusiaan.

Jika saya memilih jurusan sains, takut tak mampu pulak. lgpun, sy tak berapa minat subjek biologi. Klau subjek phy & chemist boleh diconsider lagi.

Klau nak ambil jurusan sains, takut sekolah yg sy ditawarkan itu tidak ada pilihan antara subject phy & bio. Kedua-duanya disatukan sekali dalam jurusan sains.
dan sesungguhnya saya sangat2 dlm dilemma pd saat ini..


Apakah cadangan ckg utk sy? Harap ckg dapat membantu sy serba sedikit dlm memilih jurusan yg mana sesuai dgn sy. Terima kasih cikgu..

cikgu azhar said...

Salam,

Anony April 29, 4.59:
Kena mohon penangguhan daftar awal daripada pihak JPN@ PPD yang berkenaan.

Anony 10.02:
Wajib: Pengajian Am, Muet
Elektif: Matematik M, Ekonomi, Pengajian Perniagaan / Sejarah / Bahasa Melayu
(kalau berhasrat jadi guru matematik sekolah menengah kena ambil matematik T, jurusan sains)

dyg:
tidak perlu ambil bio. sudah cukup dengan math. T, physics, chemistry. boleh mohon sekolah / kolej tingkatan 6 yang lain dalam tempoh dua minggu selepas daftar.

mohon juga UiTM.

Wallahu a'lam ...

hawa said...

Salam cikgu.. saya nak tanya. jika saya ambik degree satera dalam geografi/ sejarah di RU, apakah bidang kerjaya yang saya boleh cebruri nanti ?

Maizatul Aqlima said...

Assalamualaikum cikgu. Saya peIajar lepasan SPM 2014. Semasa SPM, saya pelajar Sains Tulen. Tetapi saya mendapat tawaran Form 6 dlm Jurusan Kemanusiaan. Saya takut tidak dpt bawa jurusan ini. Saya lebih minat dlm bidang IT. Adakah jurusan ini sesuai dgn bidang IT atau saya kena tukar jurusan? Dan apakah pilihan subjek yg sesuai dgn bidang yg saya minat itu?

Anonymous said...

Tumpang tanya cikgu, saya pelajar sains tulen dan saya berminat dalam bidang perubatan tapi saya ditawarkan jurusan kemanusiaan. Jadi apakah kombinasi mata pelajaran yang sesuai bagi saya sekiranya ingin menyambung pelajaran ke Tingkatan 6?

cikgu azhar said...

Salam,

Hawa: Kedua-dua bidang pengajian masuk dalam kategori sains kemanusiaan dan kemasyarakatan. prospek kerja setara dengan semua ijazah asas bukan ikhtisas. yang penting, capai pngk tertinggi sepanjang tempoh pengajian.

Maizatul Aqlima: Insya-Allah boleh bawa. Masih boleh sambung IT sama ada ijazah asas dan tinggi. Mungkin boleh ambil matematik M, ekonomi, pengajian perniagaan.

Anony: hendak ambil perubatan kena masuk jurusan sains dan capai pngk 4.0. kalau kemanusiaan, ambil matematik M, bahasa melayu / ekonomi, sejarah / pengajian perniagaan.

Wallahu a'lam ...

fei said...

assalamualaikum cg..
sy dpt tawaran ke form 6. aliran kemanusiaan. subjek:pengajian am,bm,sejarah,pengajian perniagaan dan muet.sy nk tnya kalau nk mohon universiti nnti layak tak nk mohon TESL atau linguistik??? harap cg dpt bantu sy. terima kasih

Anonymous said...

hai hai :) hm. sa mau b'tanya dgn cgu nei. sa nei lepasan spm taun 2013 and dpt tawaran p ting 6 dlm jurusan k'manusiaan taun nei. sa masi ragu2 mau smbg stdy atau x. boleh bg pendapat?

Anonymous said...

Assalamualaikum.cikgu, saya pelajar lepasan Stpm tahun inidan pngk saya adalah 3.09 dengan muet band 1. Adakah layak untuk saya memohon UPM? Serta, adakah benar kata orang bahawa pelajar stpm yang mendapat muet band 1 tidak memiliki peluang cerah untuk ke IPTA?

fei said...

assalamualaikum cg,
sy fei yg sama yg di atas tu. sy nk tnya lg. kaunselor sekolah sy kata kalau sy nk mohon TESL selepas stpm, walaupun sy dpt result elok tp sbb english spm sy dpt B+ sy tak boleh mintak TESL. betul ke cg?? harap cg dapat bantu sy.

cikgu azhar said...

W.salam

fei: insya-Allah layak jika muet band 5 (untuk tesl), linguistik tak semestinya BI. kalau muet dah hebat, spm sekadar penguat sahaja.

anony may 5: daftar dahulu sambil mohon ke tempat lain. umpama buat 'window shopping' tidak mesti jadi beli.

anony may 6: tahniah. RU, termasuk UPM memang jual mahal sedikit. tidak mengapa, cuba uni. komprehensif termasuk UiTM pun o k, nanti sambung ijazah tinggi di RU. muet band 3 untuk pengijazahan. band 1 layak memohon.

Wallahu a'lam ...

nuralfizar said...

assalamualaikum cikgu, saya sekarang memang sedang dalam dilema utk buat pilihan ,bahkan ramai juga rakan saya mengalami situasi seperti saya ini. Saya sedang mengikuti orientasi bg tingkatan 6 bagi aliran kemanusiaan.semnetara menunggu result upu Adakalanya saya rasakan spt ingin meneruskan tingkatan 6 ini, perasaan sye berbelah bahagi samaada nak teruskan atau pun tidak. saya cuma risau saya tersilap langkah. Pada awalnya saya berniat utk mengambil diploma tetapi saya rasakan bahawa stpm ini lebih bagus berbanding diploma selepas sye mendengar taklimat yg disampaikan sepanjang orientasi. saya pasti,cikgu juga tahu . Apa yang akan cikgu lakukan jika cikgu di dalam situasi saya ?

cikgu azhar said...

W.alam nuralfizar,

buat sementara ini 'shopping' dahulu tingkatan 6. tawaran upu mungkin berterusan hingga november. apabila ditawarkan tempat, lihat dahulu kursus yang ditawarkan, institusi dan kemudahan pembiayaan pengajian. kedua-dua diploma dan stpm merupakan laluan ke peringkat ijazah asas. memang ada kes pelajar patahbalikke tingkatan enam setelah masuk diploma, dengan syarat tidak potong nama (ambilan november). jika lebih awal, harus buat pertimbangan yang tepat. Wallahu a'lam ...

Anonymous said...

Kalau saya nak sambung belajar selepas ini di ipta/ipts dalam bidang sumber manusia, subjek apa yang perlu saya ambil di tingkatan 6 ini?

Pencinta Ilahi said...

saya pelajar tingkatan 6 di sebuah sekolah agama dan mengambil 4 mata pelajaran iaitu bahasa melayu, pengajian am, sejarah dan syariah. saya akan tamat pada akhir tahun ni. apabila saya tamat nanti, apa kursus yang boleh saya apply?

cikgu azhar said...

Salam,

Anony: sebaik-baiknya ambil ekonomi, pengajian perniagaan (atau matematik M). boleh ganti matematik M dengan mata pelajaran lain.

Pencinta Ilahi: semua kursus aliran sastera (RU, uni. komprehensif), kuliah ilmu kemanusiaan dan wahyu UIAM, Usim dan banyak lagi. Pendek kata, pilihan sangat luas dengan syarat pencapaian pngk yang cemerlang.

wallahu a'lam ...

Anonymous said...

Salam ckgu...

Sye skrg dalam delima nak ambil matrik atau f6. Saya dpt twran matrik program satu thun bgi course sains. Spm sye hnya 6a dn sains sbjct sy ada b dan c. Saya takut sya tak dpt crry sbjct sains di matrik nnti jdi sy bcdg untuk ambik f6 dn course kemanusiaan sbb sy mmg minat sjarah, spm sya juga A+ bgi sbjek trsebut. Cuma sya nak minta pndpt cikgu bgaimana saya nak mnjadi pensyarah bagi subjek sejarah atau psikologi? Subjek apa sy perlu ambil dalam f6?

Pencinta Ilahi said...

cikgu. pada pendapat cikgu berapa pointer yang dikira selamat? adakah pointer 3.3 dikira sudah selamat. tambahan pula, pelajar perempuan. tk

Qamarul Hairi said...

Salam,saya nk tnye,klau saye masuk form 6,sye minat nk smbung dlm bidang undang2.....subjek ape yng sesuai yng berkaitan dlm bidang undang2???

cikgu azhar said...

Salam,

Anony: pihak yang menawarkan sudah tentu yakin dengan keupayaan calon yang ditawarkan matrikulasi, tetapi keputusan akhir di tangan sdra/i. boleh ambil pakej bahasa melayu, sejarah, pengajian perniagaan. pensyarah uni. mesti ada Ph.D dalam bidang pengkhususan: sarjana muda 3 tahun, sarjana (1-2 tahun), Ph.D (3-4 tahun).

Pencinta Ilahi:
3.3 untuk u. komprehensif o k, tetapi untuk RU 3.6 +

Qamarul Hairi:
bahasa melayu, sejarah, ekonomi / perniagaan (wajib: pengajian am, muet). pngk 3.8 (RU) @ 3.4 (u komprehensif)

Wallahu a'lam ...

Siti Meryam Mohd Yasin said...

adakah keputusan saya agar anak saya memasuki form 6 adalah tepat... Ini kerana anak lelaki saya agak kurang minat membaca dan bagi saya ia adalah penting dalam form 6... Adakah form 6 terlalu sukar? Anak saya ingin melanjutkan pelajaran ke universiti namun keputusan SPM beliau tidak mencukupi untuk memohon ke universiti... Pada pendapat saya form 6 adalah langkah yang betul untuk ke U. Bagaimana cara belajar yang betul untuk form 6...

cikgu azhar said...

Puan Siti Meryam Mohd Yasin:

Susah senang belajar perkara relatif, berbeza antara setiap pelajar. Namun, kunci pembelajaran ialah membaca dengan bijaksana (pendekatan membaca yang khusus berdasarkan mata pelajaran). tingkatan 6 memang laluan utama ke U. Beri tumpuan sepenuhnya semasa sesi kuliah dan siapkan tugasan dengan lengkap dan tepat pada masa yang dikehendaki. Wallahu a'lam ...

Sofea Anne said...

Cikgu sya masuk f6 jurusan kemanusian..sya ambil seni,eko,pam,sej dan muet..so sya mau jadi peguam..tdk apa kh kalo sya ambil seni sbab sya minat seni drpda bm..skolah kmi sgt trhad so antra seni atau bm..sya ambil seni sbab sya minat seni dri bm..lgpun sya takut tdk dpt angkat bm..

cikgu azhar said...

o k, tiada masalah, yang penting pngk 3.8+ untuk RU, 3.2+ untuk u. komprehensif, muet minimum band 4.

ipts lebih fleksibel ...

Anonymous said...

Assalamualaikum cg,, saya brminat untuk melnjutkan degree kos pendidikan,, sekiranye saya di tingkatan6 subjek ap yg perlu saya ambil?

Anonymous said...

Stpm saya ambik p.a,muet,geografi,ekonomi,matematik s. Ijazah dlm bidang apa yg sye perlu ambil dan inventori kerjaya apa yg sesuai utk saya?

cikgu azhar said...

W.salam,

anony 2:32, semua bidang mata pelajaran ada kaitan dengan pengajian pendidikan

anony 7:34, panjang senarainya. semua kursus sastera tulen dan sastera gunaan, serta pengajian ekonomi kuantitatif. bidang kerjaya terbuka sama ada awam atau swasta

Wallahu a'lam

Anonymous said...

Salam cikgu.
Saya nak tanya, apakah tips paling penting utk menghadapi ujian medsi? Saya ada google sikit, ada yg kata jawab sangat setuju dan tidak sangat tidak setuju. Sejauhmanakah kebenarannya cikgu? Saya harap cikgu dapat membantu. Terimakasih cikgu.

cikgu azhar said...

Salam,

susah untuk jadi tukang ramal, namun bidang soalan biasanya berkaitan inventori sikap keguruan (aptitud), kemahiran berfikir aras tinggi (kbat, hots), kepantasan berfikir (cakna, cekap, cermat), penyelesaian masalah (kuantitatif, kes, urusan rutin di rumah sendiri), dll. petua paling penting, baca ayat soalan sampai habis, jangan sekerat jalan terus jawab. sebab pengganggu (distractors) mungkin berada di hujung.

Selamat maju jaya, amin ...

Anonymous said...

Cikgu, saya dapat tawaran ke gmi? Tapi skrg ni saya msuk form6 dulu. Sy dpt aliran sn then tukar aliran kmnsiaan- p.am, eko, geo, bm, muet. Cg rase mne yg ptut sy pergi. Gmi @form6. And klau stay form6, apa yg bleh sy sambung degree?

cikgu azhar said...

sudah dijawabdalam 'posting' menulis pendahuluan karangan

Anonymous said...

salam. Ckgu, sy nk tnye ni. Sy pljr stpm alirn sains tp sy nk tkr aliran kemanusiaan. Sy d berithu kaunselor yg bidang psikiatri skrg dh d tkr kpd sastera. Mslh sy, sy xtau subjek ape yg sy perlu ambil tok jd pakar psikiatri. Skolah sy menawarkn 2 kelas bg sastera. 1) pgjian am,muet, ekonomi,pp dan bm 2)pgjian am,muet,bm,sjrh,seni. Ckgu, ape plhn sy ad tok jd pakar psikiatri?

Anonymous said...

As salam. Sy nk tnye ni ckgu. Sy pljr aliran sains stpm tp sy nk tkr jurusan. Kaunselor sy ckp, bidang psikiatri skrg dah dtkr kpd sastera. Mslh sy skrg, sy xtau nk pilih subjek ape tok jd pakar psikiatri. Skola sy ad 2 pakej bg plajar sastera. 1)pgjian am,muet,bm,eko,pp 2)pgjian am,muet,bm,sjrh,seni. Yg mane sy prlu plih tok jd pakar psikiatri? Hrap sgt ckgu dpt bntu sy.

cikgu azhar said...

W.salam,

mungkin maksud kaunselor sdra/i ialah psikologi klinikal. psikiatari masih di bawah sarjana kepakaran perubatan.

pengajian psikologi menjurus kepada teknik kuantitatif: matematik, statistik. jika mampu, ambil matematik M. yang lain o k sahaja asal pngk tertinggi, 3.6 +. pakej 1 nampaknya lebih membantu.

Wallahu a'lam ...

Anonymous said...

Owh. So sy xboleh jd pakar psikiatri kalau amek jurusan kemanusiaan ?

hakimi said...

Assalam.. Cikgu.. Sy nk tnya.. Sy dari aliran sains teknikal di peringkat spm yang mengambil lukisan kejuruteraan sebagai salah satu subjek.. Sy hendak menyambung pelajaran di tingkatan 6 dlm aliran sains kerana cita2 sy utk jadi jurutera kimia.. Tapi aliran sains di sekolah sy menawarakan biologi,kimia,fiz dan subjek teras.. Adakah sy layak utk aliran sains sedangkan sy tiada basic@asas kepada subjek biologi.. Harap cikgu dapat membantu

chah chomot said...
This comment has been removed by the author.
cikgu azhar said...

W.salam hakimi,

masih layak sebab komponen biologi sudah dipelajari sejak sekolah rendah hingga tingkatan 3, cuma tidak diasingkan sebagai mata pelajaran tersendiri. mengapa tiada matematik T? kebiasaannya, boleh gugur bio, ambil math T, physics, chemistry sahaja.

Wallahu a'lam ...

mahdalina mohd noor said...

Assalamualaikum cikgu . Saya pelajar stpm yg mngambil mata pelajaran . Pp,eko.dan geo . Saya Ingin mnymbung pljaran dalam bidang geologi tetapi boleh ka sedangkan saya tidak mempunyai subjek sperti fizik ,chemistry,biology dan math .

cikgu azhar said...

W.salam,

Ambil geografi, pilih kursus yang mirip dengan geologi gunaan. Sebab geologi di bawah fakulti sains. Atau ambil diploma sains dahulu, misalnya di UiTM sebelum sambung B.Sc geologi.

Wallahu a'lam...

Anonymous said...

Saya nak tanya, adakah subjek sejarah atau ekonomi perlu di ambil ? Jika saya tidak mengambil subjek tersebut, adakah ia akan menyukarkan saya untuk memohon ke universiti nanti ?

cikgu azhar said...

Semua mata pelajaran bersifat pilihan (elektif) kecuali Pengajian Am dan Muet. Tidak semua bidang pengajian (sastera @ kemanusiaan) memerlukan Sejarah dan Ekonomi.

Maka, permohonan tidak terjejas.

Walalhu a'lam ...

Anonymous said...

salam .. 
saya dapat aliran kemanusiaan ditingkataan 6 tahun ni (2014)
saya amik Pengajian Am, Muet, Pengajian Perniagaan, Bahasa Melayu, Kesusastera Melayu . 
selepas tamat stpm apakah bidang yg boleh saya sambung utk ijazah

Anonymous said...

Salam .. 
saya dapat aliran kemanusiaan di tingkataan 6 tahun ni (2014) 
saya amik Pengajian Am, Muet, Bahasa Melayu, Pengajian Perniagaan, Kesusasteraan Melayu
selepas tamat stpm apakah bidang yg boleh saya sambung utk ijazah ?

cikgu azhar said...

Salam,

Bergantung kepada pngk, kalau 3.5 + bidang yang boleh dipohon lebih luas. Fokus kepada pengajian bahasa, linguistik, komunikasi, pendidikan dan banyak lagi.

kesimpulannya, cuba capai gred tertinggi bagi semua mata pelajaran.

Wallahu a'lam ...

Anonymous said...

Cikgu, saya pelajar geografi, ekonomi dan B.melayu.Dan sekarang saya di sem 3. Apakah jurusan yang patut saya ambil semasa mnyambung pelajaran ke degree nanti? Dan bagaimana caranya untuk menyambung pelajaran ke Turki? Pointer saya di sem 1 dan 2, masing-masing 3.16 dan 3.33. Layakkah saya untuk menyambung belajar ke luar negara? Saya juga ulang beberapa subjek untuk menaikkan lagi pointer saya.

Nur Marini said...

Salam, mohon pencerahan. Bagaimana caranya pelajar stpm jurusan kemanusiaan untuk menyambung pelajaran ke luar negara (turki)?

c said...

Salam Nur Marini,

Tahniah atas cita-cita sambung pengajian ke luar negara. pngk dah o k, tinggal lagi dari segi kewangan (tajaan / pinjaman). cara lain ialah bekerja sambil belajar.

satu cara lagi ambil ijazah asas di dalam negara, sambung ijazah tinggi di luar negara.

bidang kemanusiaan sangat luas, tidak jadi masalah ...

Anonymous said...

salam. sy skrg student diploma sains kesetiausahaan di politeknik dan berminat ingin menyambung ijazah dalam pendidikan. jadi, soalan sy adakah universiti yang menawarkan kos pendidikan akan menerima sy? kerana kos yg sy ambil betul2 berbeza dengan pendidikan. sy harap ckgu dapat jawab soalan sy ni. :)

cikgu azhar said...

Salam,

Boleh cuba upsi, usm, u m dan lain-lain. pastikan pngk 3.6 ke atas.

memandangkan kebanyakan jawatan awam, termasuk guru sekolah semakin tepu, elok juga kalau buat sasaran untuk bergelar pensyarah. sambung ijazah asas dan ijazah tinggi dalam bidang yang sama.

semoga berjaya, amin ...

Anonymous said...

trime kasih ckgu, tapi jika sy ambil bachelor of law . subjek apa yg boleh sy ajar? mohon ckgu jelaskan :)

cikgu azhar said...

Untuk bergelar pensyarah undang-undang, mula-mula ambil LL.B, kemudian LL.M dan akhir sekali LL.D atau Ph.D. Sambil itu berdaftar sebagai pengamal undang-undang (chambering) untuk memperoleh kelayakan peguam bela dan peguam cara (S & A). Ada banyak pengkhususan dalam undang-undang, termasuk kanun acara jenayah, sivil, alam sekitar, perniagaan, keluarga dan banyak lagi ...

Anonymous said...

Sir saya nak tanya form six ni igt nak ambil subjs as general studies, econs, english, history and geography. boleh ka?

oyen said...

salam.. cikgu bulan 11 ni saya da exam utk stpm sem 3. saya dalam jurusan keamanusiaan (akaun, pengajian perniagaan, ekonomi dan pengajian am). saya bercita2 nak sambung belajar di luar negara dalam bidang ekonomi. ada ke pihak yang menawarkan biasiswa untuk lepasan stpm sambung belajar dekat luar negara.

cikgu azhar said...

Anony sep 6:
kalau di sekolah, selain muet dan pengajian am, 3 subjek sahaja. jika english itu muet kira o k. jika eng. litt. maknanya subjek tambahan.

Salam oyen,
jika dapat 4.0 boleh cuba biasiswa jpa @ glc. juga boleh mohon biasiswa australia , nz (temu duga atas talian). cara lain buat ijazah asas di dalam negeri, kemudian sambung ijazah tinggi di luar negara ...

yangna awina said...

Assalam cikgu, . sy ambik spm thun ni calon swasta. Umo 21 n firstme ambik spm (dlu berhenti skola msa form 2) thun ni msuk skola swasta trus form5. Sy cuma ambik 8subjek trmasuk 2subjek tmbhan iaitu geo dn tasawur krna hnya 8 subjek sj y dsdiakn dskola. jika nak tmbah kena bljar sndiri.. Sy nak tnya jika sy masi layak utk smbng form6 wlwpun umo sda mnjangkau 21 thun? Jika sy layak, apa jurusan y sesuai memandangkn sy hnya mgambil 8 subjek trsbut?

amifa duplet said...

emm..cikgu.. sye tngah konfius... perlu ke saya ambik stpm... kalau tak mcm mna nk mohon diploma... lagi satu,boleh x cikgu terang kan apakah pekerjaan yg berkaitan dengan sejarah dan warisan..

CIKGU AZHAR RODZI said...

W.salam

yangna awina,

cuba catat keputusan spm terbaik, terus mohon diploma, kemudian ijazah. tahniah kerana tidak jemu belajar untuk mengejar kecemerlangan dunia dan akhirat.

amifa duplet,

keperluan, keupayaan dan pencapaian. semua berkait rapat. terlalu banyak kursus diploma ipta (UiTM) @ ipts. semuanya juga laluan kursus ijazah sarjana muda.
pekerjaan tidak semestinya berkaitan bidang pengajian, tetapi perspektif tentang perubahan, persekitaran dan keputusan.

Wallahu a'lam ...

Anonymous said...

Assalamualaikum, saya ina.
Saya ambil pengajian am, muet pengajian perniagaan, dan geografi.
Selepas tamat pengajian saya kemanakah hala tuju sy yg sesuai? Saya ingin mennjadi seorg guru, selain ipg dimanakah saya boleh sambung? mohon balas, buntu sangat:/

cikgu azhar said...

W.salam,

mendaftar 3 subjek sahaja? (selain muet). andaikan memang 4, stpm bersifat laluan terbuka ke ipta. lebih baik buat sasaran jadi pensyarah, mulai sekarang capai pngk terbaik secara berterusan.

Didoakan berjaya, amin ...

Ahmad Najmi said...

Salam cikgu..saya nak Tanya ..saya ni student stpm kemanusiaan..yang ambil p.A ,ekonomi,Bm,Dan pengajian perniagaan..boleh tak saya ambil sarjana muda dalam bidang arkitek di ipta bila saya dah graduate stpm?mohon balas tq

Anonymous said...

assalamualaikum..saya merupakan pelajar stpm kemanusiaan,saya ambil sbjek p.A,sejarah,syariah,bahasa melayu..boleh bagi pendapat cikgu kursus apa yg boleh sy pohon.sy berminat dlm sains sosial tp tidak tahu peluang kerjaya kelak? sy juga berminat dlm matapelajaran sejarah.

Anonymous said...

sy ingin bertanya..adakah muet band 2 layak unt ke uni. sy mendapat band2 dan bercita2 mengambil jurusan pendidikan di upsi..

cikgu azhar said...

Salam,

Ahmad Najmi: kalau ipts lebih cerah, ipta bergantung juga kepada pencapaian spm: matematik, sains, BI. Unimap adamenawarkan pengurusan kejuruteraan bagi pelajar seperti Ahmad Najmi.

anony dec 20, 9.10 am:
banyak kursus asal sahaja pngk 3.6 +; kerjaya bergantung kepada kehendak bakal majikan, misalnya kemahiran insaniah yang dinilai semasa temu duga.

anony 9.16: layak bagi kursus bukan kritikal, persaingan tinggi. pendidikan boleh cuba selain tesl dengan syarat pngk 3.2 +

aisyah r said...

assalamualaikum..saya memgambil 4 subjek bm,pa,sj dan syariah..sy masih kabur untuk memilih bidang pengajian nanti.saya meminati kerja sosial. adakah bidang sains sosial? mohon pencerahan cikgu tentang bidang ini dan peluang kerjaya. terima kasih

Pencinta Ilahi said...

adakah pointer 3.0 dan muet band 2 layak untuk memohon bidang pendidikan?

cikgu azhar said...

W.salam,

aisyah r:

bidang sains sosial sangat luas, begitu juga dengan peluang pekerjaannya, dengan syarat pencapaian pngk yang baik, serta kemahiran insaniah yang memenuhi kriteria pasaran / majikan. pengajian pentadbiran sosial ditawarkan oleh Universiti Malaya, UMS, UiTM dan beberapa buah uni. lain. bidang lain termasuk antrologi dan sosiologi, psikologi, komunikasi, bahasa, sejarah dan banyak lagi ...

Pencinta Ilahi:

layak memohon jika kena bidang pengkhususannya.

Wallahu a'lam ...

Anonymous said...

assalamualaikum cikgu. saye student stpm dan slh satu subjek saye ambik ialah IT(bukan minat saye). ramai cikgu skolah saye yg x support saye utk ambik subjek ni (katenye subjek IT susah nk skor). tp saye sanggup ketepikan minat saye semata2 nak buktikan yg saye boleh bawa subjek ni. alhamdulillah saye masih boleh bertahan smpai sem 2 ni. dan saye bercadang nk teruskan minat saye dlm designing utk degree nanti. tp saye x pasti sama ada dlm bidang IT ade x cabang utk designing. kalau la rezeki saye xde kat cabang ni saye nk terus ke bidang programming. jd ape pendapat cikgu? boleh cikgu bantu saye? terima kasih

cikgu azhar said...

W.salam,

tahniah atas pendirian dan semangat asertif yang dimiliki.

bidang pengajian tinggi, termasuk IT sangat luas, misalnya ada kursus 'digital art', iaitu kombinasi kreativiti seni dengan aplikasi komputer. jadi, alang-alang sudah ambil IT, teruskan sahaja. buat yang terbaik untuk kerja kursus kerana wajarannya besar, boleh bantu dapat A.

Wallahu a'lam ...

Adye Adimsa said...

salam. cikgu azhar. saya merupakan pelajar lepasan stpm. saya mengambil pengajian am, bahasa melayu, geografi dan pengajian perniagaan. Secara keseluruhan, subjek geografi saya lebih menyerlah berbanding yang lain. Sekiranya saya mengambil sarjana dalam bidang geografi di universiti, apakah prospek pekerjaan yang boleh saya dapatkan kelak?

cikgu azhar said...

Salam Adye Adimsa,

ijazah bukan ikhtisas, selain undang-undang @ akaun boleh dikatakan setara. peluang kerjaya juga setara, bergantung kepada pencapaian pngk, kemahiran insaniah dan kesesuaian pemohon dengan kriteria bakal majikan.

Wallahu a'lam ...

Aisyah Roslin said...

saya pelajar stpm 2013/2014.. keputusan tidak mencapai 3.0 layak x memohon kos pendidikan. memandang persaingan begitu sengit. apa kos selain pendidikan.minta pendapat tentang bachelor pengajian pengguna di upm?

YAYASAN UKHWAH said...

ASSALAMUALAIKUM CIKGU SAYA MENDAPAT 2.75 DALAM STPM, APA JURUSAN YANG LAYAK UNTUK SAYA MEMOHON KE IPTA?

cikgu azhar said...

W.salam

yayasan ukhuwah: kursus yang kurang persaingan seperti pengajian bahasa asing (UM, UPM), pengurusan kejuruteraan Unimap, sains pentadbiran UiTM. yang lain mohon sahaja dahulu. mudah-mudahan rezeki berpihak kepada sdra, amin ...

Aisyah Roslin: Layak memohon, letak sebagai satu pilihan. RU memang boleh, tetapi beri perhatian juga terhadap bidang pengajian di u komprehensif seperti UMK, UMT, Unisza, UiTM dan Unimap.

Selamat memohon, wallahu a'lam ...

Anonymous said...

salam cikgu kalau antropologi tu arkeologi ke and ape subjek yg pelu amik

Anonymous said...

salam cikgu,saya pening kepala,sebabnya saya dpt tawaran f6 ke jurusan kemanusiaan,dan saya memang tidak thu apa itu jurusan kemanusiaan ,patut ke saya lapor diri ke tingkatan6? permohonan matriks saya tidak diterima,hurmmm

cikgu azhar said...

Salam,

Anony apr 14:

arkeologi di bawah pengajian sejarah, klik http://fass.um.edu.my/images/fass/doc/buku%20panduan2011%202012/SEJARAH.pdf
pengajian antroplogi (kajian budaya) jabatan yang lain.

anony apr 15:

lapor diri dahulu sambil terus membuat rayuan atau mohon ambilan november

Wallahu a'lam ...

Anonymous said...

Assalam .. ckgu klw sya nak jd gru mta pljran math .. sbjek apa yg sesuai dgn cita2 sya nie kat form 6 ?

Anonymous said...

Assalam .. ckgu klw sya nak jd gru mta pljran math .. sbjek apa yg sesuai dgn cita2 sya nie kat form 6 ?

cikgu azhar said...

W.salam,

jurusan sains: matematik T, kimia, dan salah satu: fizik / biologi / pengkomputeran

Wallahu a'lam ...

Anonymous said...

Cikgu . Saya pelajar spm'14 .. contohlah , kalau saya nak sambung degree dlm course Hotel&Tourism Management , biasanya STPM kena ambil pakej yg mana satu dalam jurusan kemanusiaan ? Agak confuse ..

cikgu azhar said...

kertas wajib: pengajian am, muet

kertas pilihan: ekonomi, pengajian perniagaan, matematik M / sejarah

tertakluk kepada pakej sekolah / kolej t6

umai maiyo said...

Salam...
cikgu sy nak tnye.. kalau sy nak smbong ijazah perbankan islam ... bole ke masok f6... so.. subjek ape yg perlu blajar ye..

cikgu azhar said...

Salam Umai Maiyo,

Boleh, jika aliran kemanusiaan: pengajian am, muet (wajib); ekonomi, pengajian perniagaan, (salah satu) perakaunan / matematik M / bahasa melayu / sejarah. jika pengajian Islam: bahasa arab / syariah / ekonomi. Tertakluk kepada pakej sekolah / kolej tingkatan 6 yang dimasuki. Wallahu a'lam

Amirul Fitri said...

Assalamualaikum cikgu apakah peluang kerjaya bagi kombinasi subjek pengajian am,pengajian perniagaan,muet,bahasa melayu,sejarah dan kombinasi subjek pengajian am,pengajian perniagaan,muet bahasa melayu, ekonomi.

cikgu azhar said...

W.salam Amirul Fitri,

semua bidang pengajian bukan ikhtisas (selain akaun, undang-undang) adalah setara dari segi peluang kerjaya.

Wallahu a'lam ...

Imran suleiman said...

salam, cikgu saya sebenarnya mendapat tawaran untuk belajar di peringkat form 6 dalam bahagian aliran kemanusiaan.subjek yang saya pilih adalah pengetahuan am, ekonomi, sejarah,dan p.perniagaan. adakah subjek2 ini dapat membantu saya untuk melanjutkan pelajaran ke dalam bidang psikologi? dan kalau boleh, bidang psikologi apa yang boleh saya ambil?

Anonymous said...

Salam..
saya dapat aliran kemanusiaan di tingkataan 6 tahun ni (2015)
saya ambil Pengajian Am, Muet, komunikasi, Bahasa Melayu, Sejarah .
selepas tamat stpm apakah bidang yg boleh saya sambung utk ijazah?

cikgu azhar said...

Salam,

Imran suleiman: memang boleh, misalnya bidang psikologi klinikal, psikologi industri dan kaunseling. sebahagian teori organisasi dalam pengajian perniagaan berasaskan psikologi.

anony may 17: komunikasi? di sekolah / kolej tingkatan 6 mana? sebenarnya kelayakan ijazah banyak bergantung kepada pencapaian pngk, seeelo-eloknya 3.4 ke atas. kombinasi itu menjurus kepada pengajian sains sosial

Wallahu a'lam ...

Anonymous said...

assalam cikgu..
maaf kerana mengganggu cikgu
Saya berada di aliran sains dan mahu bertukar ke bidang kemanusiaan.subjek yg saya ambil pada masa skrg ialah PA,Muet,Physics,Maths T dan ICT..jadi soalan saya ialah adakah perlu mengambil subjek literature in English untuk melanjutkan pelajaran di u dlm TESL?
dan sekiranya juga saya ingin menjadi cikgu sejarah adakah saya perlu mengambil subjek sej?
lastly,skrg-krgnya berapa pngk yg perlu saya kecapi dalam kedua-dua soalan saya...sgt berharap cikgu dpt menolong saya.

cikgu azhar said...

W.salam,

Tidak semestinya. Yang penting Muet kena capai minimum band 4, tetapi lebih selamat band 5.yang sejarah itu memang betul. pngk terbaik ialah 3.5 dan ke atas mengambil kira persaingan antara pemohon.

Wallahu a'lam ...

NuRuL HaNiS SyAzWaNi G-MocHi said...

Assalamualaikum cikgu , saya pelajar kemanusiaan di form6 , di sini saya ingin bertanya kalau saya dah habis form6 nanti , bolehkah saya apply course engineering dalam upu nanti ?

cikgu azhar said...

W.salam nurul Hanis Syazwani G. Moochi,

boleh, tetapi diploma guna spm semula.

jika ijazah pengurusan kejuteraan unimap tiada masalah

Anonymous said...

Assalamualaikum cikgu azhar,
Saye mndapat aliran kemanusiaan di f6 (P.Am , P.perniagaan , Ekonomi , Geografi & MUET) .. cita2 sye nk jdi guru , so, dpt kh sye mneruskn cita2 sye dgn mmpelajari sbjek2 tersebut?

CIKGU AZHAR RODZI said...

W.salam,

Insya-Allah boleh. syaratnya pngk 3.4 +, muet minimum band 3. mohon upsi @ ua lain. lagi baik kalau dapat jadi pensyarah u sebab jawatan guru buat sementara ini agak tepu. Wallahu a'lam ..

Yusry zulkifliey said...

Adakah peluang untuk melanjutkan peringkat ijazah adalah lebih luas di f6 ataupun ipta or ipts.. Yg mana satu..

Yusry zulkifliey said...

Adakah peluang untuk melanjutkan peringkat ijazah adalah lebih luas di f6 ataupun ipta or ipts.. Yg mana satu..

cikgu azhar said...

Yusry zulkifliey,

pilihan pertama stpm. kelulusan setara: asasi, matrikualasi, A Level, foundation.
laluan khas: diploma, sijil, kelayakan profesional tertentu.

tiap-tiap satu laluan ada peluang tersendiri. Wallahu a'lam ...

aiman percy said...

Assalamualaikum..saya abik subjek geografi.. selepas stpm apakah kos yg boleh saya abik utk sambung ijazah

azhar said...

Assalamualaikum cikgu Azhar,
Jika saya telah tamat menduduki SPM dan saya hendak masuk ke ting6 mengambil bahagian perundangan bagaimanakah caranya dan apakah syarat2 untuk memasuki bahagian perundangan.Terima Kasih.

Muhd Fawwaz said...

Salam cikgu

Saya ambil PA, Pengajian Perniagaan, Sejarah, dan Geografi
Adakah saya perlu ambil Ekonomi kerana saya takut subjek yang saya ambil tidak dapat saya ditawarkan masuk universiti kelak kerana kebanyakan universiti banyak perlukan Ekonomi. Terima kasih

Anonymous said...

sy berminat untuk sambung dalam bidang pendidikan untuk menjadi guru.. jadi sy ingin ambik stpm untuk proses cepat dapat ijazah memandangkan kini sy sudah pun berusia 28 tahun.. boleh tak cikgu suggetskan subjek yg bersesuai untuk kelayakan permohonan bidang perguruan semasa ijazah nnt

cikgu azhar said...

W.salam,

aiman percy: bergantung kepada pencapaian keseluruhan (pngk). jika 3.2+dan geografi dapat A, boleh mohon BA/BSc UM

azhar: sains atau kemanusiaan, mana-mana satu pun boleh. syaratnya pngk 3.8+ dan muet band 4

Muhd Fawwaz: sudah o k kombinasi berkenaan. teruskan sahaja.

anon jan 5: utamakan subjek yang ditawarkan di sekolah, contoh bm, sejarah, pengajian seni visual. semua kena skor gred A jika boleh.

Wallahu a'lam ...

Sarah Ridzuan said...

salam, saya lepasan stpm 2015 dengan cgpa 2.59 sahaja. subj yg saya ambil ialah p. am, ekonomi, math m, akaun. apakah dengan pointer saya yg agak rendah membuatkan peluang saya untuk mendapatkan kursus perakaunan di universiti awam tipis?

moshi mosh said...

salam, saya lepasan stpm 2015 dengan cgpa 2.59 sahaja. subj yg saya ambil ialah p. am, ekonomi, math m, akaun. apakah dengan pointer saya yg agak rendah membuatkan peluang saya untuk mendapatkan kursus perakaunan di universiti awam tipis?

Faizah Abdullah said...

Salam cikgu saya lepasan stpm 2015. Saya dari jurusan kemanusiaan di stpm dan jurusan sains tulen di spm. Saya ambil subjek p.a. , geo , bm , dan sejarah. Alhamdulillah CGPA saya 3.92 p.a A- dan yg lain A . Tapi Muet saya Band 2 . Cikgu rasa bidang apa yg patut saya ambil . Ada kata undang-undang, ada kata geografi dll. :):

cikgu azhar said...

Salam,

sarah ridzuan: memang sukar tetapi mesti terus mencuba. perakaunan tergolong dalam pengajian krtitikal. cuba masukkan pengajian bahasa asing UM, UPM dan kursus di UiTM, pengurusan kejuruteraan UUM (tahun2 lepas ada yang berjaya)

moshi moshi / Faizah Abdullah: tahniah atas pencapaian cemerlang stpm. fakulti undang2 memerlukan muet band 4. kalau band 3, semasa SPM bahasa Inggeris minimum A-. bidang lain tiada masalah, termasuk RU

Wallahu a'lam ...

Fira Daswir said...

Assalamualaikum saya lepasan diploma teknologi maklumat dgn cgpa 3.83 saya bercadang hendak tukar kos pd peringkat ijazah sarjana sejarah kepujian adakah tu pembaziran tetepi saya lebih meminati dlm bidang sastera .adakah peluang dlm sastera terhad. Saya keliru sama ada terus dlm bidang IT ataupon tidak walaupon bidang IT meluas namun minat terhadap bidang tu kurang. Apakah pendapat ckgu ? sekian terima kasih

Aby Afifah said...

assalamualaikum .. saya pelajar stpm 2015/2016.. masih belajar.. saya ambil subjek p.am,muet,b.m,sejarah dan pengajian perniagaan.. saya berminat dalam p.perniagaan..so,saya nak tahu kos apa berkaitan pengajian perniagaan di universiti yang mempunyai banyak peluang pekerjaan ? harap dapat dibalas .. terima kasih ..

syahira said...

Assalam nak tanya kalau pilih seni dan geografi senang tak? Kalau belajar tu mcm mane?

Izzati Asnol said...

Assalam...saya pelajar lepasan spm...cadangan saya ingin masuk f6 nak ambil acc dan ekonomi tapi spm saya tiada ambil ekonomi boleh x klau f6 saya ambil...?Lepas sambung f6,ingat mau sambung ke acca...?boleh bagi pendapat..?atau lepas f6 ke ijazah lepas tu baru apply acca..???bingungg

cikgu azhar said...

W.salam,

Fira Daswir: kini banyak u menawarkan dwipengkhususan bersifat multidisiplin seperti USM, UKM, UTM seperti minat sdri. cuba tinjau dahulu, sebab UTM misalnyamenawarkan IT + pengajian Islam, USM: biologi + ekonomi, UKM: matematik + ekonomi

aby afifah: sebenarnya peluang kerjaya bergantung kepada pencapaian pngk sepanjang pengajian, kemahiran insaniah, kepimpinan dan juga tentunya rezeki. sukar meramalkannya.
pengkhususan: kewangan, pemasaran, pentadbiran perniagaan, perakaunan

syahira: susah senang hal relatif, terpulang kepada masing-masing. yang penting strategi belajar dan keserasian dengan pensyarah

Izzati Asnol: semua pilihan yang dinyatakan boleh belaka. boleh terus buat ACCA tanpa ijazah sarjana muda perakaunan, tetapi di ipts. kalau UiTM atau UMS bersekali dengan ijazah asas ...

Izzati Asnol said...

Apa maksud lcci sperti yg dinyatakan dlm slip psm?dan boleh x terangkan sikit maksud sijil acca tapi uitm dan ums bersekali dgn ijazah asas?

cikgu azhar said...

Sijil buku kira-kira dan akaun (london chamber of commerce and industry). jika dapat prinsip akaun gred C Ke atas layak diberikan LCCI level 2. ACCA ialah kelayakan profesional perakaunan yang diiktiraf di seluruh dunia (certified chartered accountant)

Nurul Asyiqin said...

Assalammualaikum, saya ingin bertanya. Boleh ke saya dapat tawaran utk ke tingkatan enam klw bahasa melayu saya tidak dpt kepujian tetapi masih lulus

cikgu azhar said...

W.salam Nurul Asyiqin,

tunggu keputusan rasmi isnin (12.5) ini. pada prinsipnya boleh, tetapi mesti menduduki spmu tahun ini juga dan beroleh minimum gred C.

Wallahu a'lam ...

Anonymous said...

Salam cikgu , kalau masuk f6 (( kemanusiaan )) ni degree boleh disambung ke bidang apa ?

Unknown said...

assalamualaikum cg .. sy dr aliran sains mse form 5 . result xbgs sgt . so , parents sruh sy msuk form 6 . sy layak msuk jurusan kemanusiaan . adakah sy kene struggle lbih sbb sy dr aliran sains ke aliran lain ? basic xde

cikgu azhar said...

W.salam,

anon apr 14: terlalu banyak untuk disenaraikan, termasuk bidang baharu & aplikasi

unknown apr 14: both working smart & working hard. kelebihan bekas calon spm sains ialah kemahiran kuantitatif. pengajian am & ekonomi musalnya banyak bermain-main dengan angka. pengajian tinggi lebih2 lagi.

Wallahu a'lam

Anonymous said...

ASSALAMUALAIKUM , SAYA BARU JE DPAT TAWARAN UTK SAMBUNG KE T6 , NAK TANYE BOLEH TAK SAYA NAK AMBIK MATAPELAJARAN SEJARAH, USULUDDIN DAN EKONOMI ? SEKIAN TERIMA KASIH.....

Anonymous said...

Assalamualaikum cg, klau wktu f5 dulu blajar aliran sains, naik f6 bleh ke nk ambik subjek perakaunan?

cikgu azhar said...

W.salam,

anon apr 15: boleh sepenuhnya sebagai calon persendirian. jika calon sekolah tertakluk kepada pakej kutsus yang ditawarkan, atau daftar sebagai mata pelajaran tambahan (belajar sendiri / tuisyen)

anon apr 16: boleh. sama macam jawapan di atas.

Wallahu a'lam ..

Anonymous said...

Assalamualaikum.. form 6 sy dpt jurusan kemanusiaan .. cita2 sy nk jadi cikgu satu hr nnty.. kirenya.. lepas f6 nnty blh masuk u amek ijazah pendidikan la kan? Soalan sy.. subjek apa yg sy perlu ambil d f6 yg membolehkan sy jd cg nnty?

Anonymous said...

salam, f6 saya dpt jurusan kemanusiaan , saya failed math dlm spm 2015 tapi lgi 8 subject saya kredit . saya berkemungkinan tkde harapan nk ke ipta...adekah f6 ini laluan yg baik utk saya ataupon saya perlu menyambung di ipts ? ... dan seterusnya sekiranya saya memilih f6 sbg pilihan , adekah slpas shj saya tamat stpm nnti , result math saya yg spm tu diguna pkai sbg syarat upu bgi laluan ke peringkat ijazah walaupon saya mencukupi syarat stpm...sekian, wasalam

cikgu azhar said...

W.salam,

Anon apr 16:

tahniah. semua mata pelajaran pun ada kaitan dengan ijazah pendidikan. cuma pastikan pngk tertinggi ...

Anon apr 18:

masih ada bidang yang tidak mensyaratkan matematik misalnya pengajian bahasa, kesusasteraan dan sejarah.tamat stpm penggal 3, duduki spm ulangan matematik pada bulan jun atau disember

Wallahu a'lam ...

Nik Fajuahana said...

Assalamualaikum cg, sy pljr f5 2015 sy dpt f6 dlm jurusan kemanusiaan so disini sy nk tnya sesuai ke kalau sy ambik pg am, muet,geo,sains skn, dan kos apa yg sesuai utk sy ambik ijazah nnti? Dan sy mmg suka sub geo tp time f5 dulu sy tk ambik geo sbb skolah sy tk menawarkn sub geo utk pljr spm,so mcm mne blh ke sy ambik geo sdgkn sy tk thu apa apa basic sub geo time f4/5 dhlu? Dan stu lg sains sukan ini sub dia lebih mcm mne?
Maaf byk soalan yg ditanya.😊
Sy hrp cg dpt jlskan stu persatu.

Anonymous said...

Hi cikgu,

Sy seorang yg sangat minat dlm bidang law/undang2 tpi sy hanya layk utk mengambil jurusan seni dan geografi dlm stpm thn ini.sy ingin tahu tentang jurusan korporat apakah syarat2 utk memasuki bidang korporat stpm? Dan sekiranya sy x bjaya utk ke jurusan itu apakah jalan yg sy boleh pergi utk mdekatkn sy ke bhg law kelak?

Anonymous said...

Assalamualaikum. Cikgu saya dah daftar form 6. Then esok saya dh start orientasi. xpi saya nk tanya cikgu kalau saya nak jadi geologist, saya kena ambik pure sains atw bole juga melalui aliran kemananusiaan. ? harap cikgu bole bantu saya.

cikgu azhar said...

W.salam,

Nik Fajuahana,

satu subjek lagi dah o k. prospek kerjaya bergantung kepada pencapaian akademik di u, kepimpinan, kemahiran insaniah, kokurikulum dan kesesuaian. tiada masalah jika tiada asas kerana pra-U pembelajaran tersendiri. sains sukan bukan setakat kemahiran permainan, bahkan undang-undang, organisasi, psikolodi, rawatan awal, ekonomi dan banyak lagi.

anon may 6: cuba capai pngk 3.6 ke atas, serta muet band 4 atau 5. mana-mana subjek pun o k.

anon may 7: ditawarkan oleh fakulti sains. pelajar geografi mungkin hanya dibenarkan membuat minor geologi.

Wallahu a'lam ...

Siti Atiqah said...

Asalamualaikum Ckg.tumpang lalu.sya nk tnya ,sya dpt t6 dlm bidg SC.tp sya agak ragu2 untuk teruskan.sya mohon utk tukar ke aliran kemanusiaan.tp dlm masa yg sama sya trgin nk ambik SC fizik.sya telah mndengar pendapat senior2 sya bahawa sc agak sudah.sya dpt spm Kim b+,fiz c,bio b.APA pendapat ckg??kalu sya amek kemanusiaan ,bolehkah sya amek math,pngjian perniagaan & Akaun(walaupun sya x dak basic ACC).cita2 sya nk jd arkitek.boleh kah?harap Ckg dpt membantu.ini emel sya.siti54559@ Gmail.com.tolong lah Ckg😭😭

cikgu azhar said...

W.salam,

ada mohon upu (dip. arch) sama ada uitm @ politeknik? Itu laluan untuk menyambung ijazah seni bina. Jika tingkatan 6 kena ambil jurusan sains. masih boleh memohon ambilan nov 2016 (poli), mac 2016 (uitm). tentang kemanusiaan memang ada matematik M, tetapi tiada fizik. boleh daftar sebagai calon persendirian untuk itu. perakaunan tiada masalah walaupun tiada asas.

cara lain kerja dulu, kemudiam ambil arch secara sambilan di ipts

Wallahu a'lam ...

Anonymous said...

Assalamualaikum... Cikgu..sy bercita cita untuk menjadi seorang akuantan... Jadi jurusan mana yang harus saya pilih dalam jurusan kemanusian... Maksud saya.. Sunjek yang saya ambil

Syawati said...

Assalamualaikum... Cikgu... Dalam jurusan kemanusian..bidang apa yg menjurus kepada akuan

cikgu azhar said...

W.salam,

mata pelajaran: pengajian an, muet, perakaunan, ekonomi, pengajian perniagaan

(syawati penanya yang sama, betul?

Farhana Soffiyah said...

assalammualaikum cikgu, saya ingin bertanya... saya merupakan murid lepasan stpm & baru baru ni dipanggil utk iv sejarah dan linguistik bm di ukm. soalan saya, apekah prospek kerjaya yg saya boleh perolehi di bidang ni? saya masih keliru lg dgn kursus yg ditawarkan ni sbnrnya... tlg saya

Farhana Soffiyah said...

assalammualaikum cikgu, saya ingin bertanya... saya merupakan murid lepasan stpm & baru baru ni dipanggil utk iv sejarah dan linguistik bm di ukm. soalan saya, apekah prospek kerjaya yg saya boleh perolehi di bidang ni? saya masih keliru lg dgn kursus yg ditawarkan ni sbnrnya... tlg saya

cikgu azhar said...

Wa alaikumussalam Farhana Sofiyyah,

ahli sejarah, pensyarah, penyelidik, pegawai tadbir dan diplomatik (ptd), guru, wartawan, usahawan dan sesenarai panjang lagi. 7

capai kejauaan cemerlang terlebih dahulu ...

Wallahu a'lam

Ezzat crew semesta said...

aslm cg, sy sekarang berada di tingkatan 6 kemnusiaan,sastera. tapi sy lebih minat kpd bidang multimedia dan teknologi mklumat. ada tak bidang multimedia untk lepasan STPM??

Ezzat crew semesta said...

aslm cg, sy sekarang berada di tingkatan 6 kemnusiaan,sastera. tapi sy lebih minat kpd bidang multimedia dan teknologi mklumat. ada tak bidang multimedia untk lepasan STPM??

cikgu azhar said...

W.salam Ezzat crew semesta,

sepatutnya ambil juga subjek pengkomputeran. atau masuk politeknik (dip. sains komputer / i t). namun, banyak u membenarkan minor i t walaupun major sejarah misalnya. upsi sebagai contoh.

Wallahu a'lam ..

Unknown said...

salam, cikgu.
terima kasih atas maklumat yg cg kongsikan, tetapi, saya cg tidak memberitahu jurusan apa yang layak untuk pelajar ting.6 yang mengambil subjek sej, bm, pengajian am, muet dan seni untuk ijazah nanti?

CIKGU AZHAR RODZI said...

Salam Unknown,

terlalu banyak untuk disenaraikan. contohnya, pengajian melayu, pendidikan bm, pendidikan sejarah, pendidikan seni, seni halus / tampak, seni reka, arca, terapi linguistik, antropologi dan sosiologi, pengajian sejarah, hubungan antarabanga, undang-undang ...

«Oldest ‹Older   201 – 400 of 445   Newer› Newest»