SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Saturday, August 10, 2013

KONSEP 'HULUR DUIT' DI MAJLIS PERKAHWINAN (EASE THE HOUSEHOLD FINANCIAL BURDEN)

Musim cuti sekolah dan musim raya sudah sinonim dengan majlis perkahwinan atau sambut menantu. Bagi memudahkan urusan, kebanyakan keluarga memilih hujung minggu, iaitu hari Jumaat dan Sabtu di pantai timur, serta Sabtu dan Ahad di pantai barat, Sarawak dan Sabah. Kebanyakan keluarga memilih untuk menggunakan perkhidmatan sajian makanan berbayar berbanding dengan amalan kenduri kendara yang berasaskan gotong-royong.

Kini, pakej sajian makanan termasuk khemah dan khidmat juruhebah telah mencecah RM10 satu kepala, dengan tempahan minimum 500 orang tetamu. Aliran baharu majlis perkahwinan ialah gerai ais cendol, ais krim dan rojak. Maka, peruntukan perbelanjaan yang berasingan perlu dibuat setelah mengambil kira juga oleh-oleh untuk tetamu bawa pulang.

Dahulu, masyarakat Cina sahaja yang menempah pakej perkahwinan yang meliputi gaun pengantin, tuksedo, kereta mewah, khidmat jurugambar dan majlis resepsi di hotel bernilai antara RM15,000 hingga RM30,000. Kini, perkara yang sama sudah menular kepada masyarakat Melayu, India dan lain-lain. Dengan kemudahan pinjaman peribadi yang mudah, tuan rumah majlis hanya perlu menggayakan pakaian cantik, sambil menyambut tetamu yang hadir dengan senyuman hingga ke telinga!

Pada prinsipnya, tetamu hanya perlu hadir ke majlis dan makan-makan. Tuan rumah juga tidak wajar mengharapkan sebarang balasan atau sumbangan daripada tetamu yang mereka undang. Mereka harus mengukur baju di badan sendiri dalam menentukan peruntukan perbelanjaan majlis.

Namun, tetamu yang hadir biasanya faham akan perbelanjaan yang ditanggung oleh tuan rumah yang merupakan saudara, jiran dan anggota keluarga mereka sendiri itu. Tujuan menghadiri majlis ialah bagi meraikan mempelai dan menikmati jamuan seadanya. Hakikatnya mereka boleh menikmati hidangan yang lebih lazat di rumah sendiri atau di restoran pilihan.

Dalam kata lain, menghadiri undangan majlis perkahwinan ialah acara kemasyarakatan yang menjadi lambang keutuhan sosial setempat. Orang Islam wajib memenuhi undangan majlis selama mana majlis berkenaan bebas daripada sebarang unsur syubhat dan dosa. Sesuatu majlis keramaian yang sedemikian memberi kegembiraan dan ikatan silaturrahmi yang kukuh.

Jika pada era kenduri kendara secara gotong-royong, jiran dan keluarga menyumbang tenaga seharian, maka sumbangan keringat itu kini digantikan dengan pemberian wang ringgit mengikut kemampuan masing-masing. Dari segi ekonomi, keadaan yang berlaku lebih mirip kepada aplikasi prinsip kos lepas. Pemberian yang ikhlas kepada tuan rumah ialah tanda sokongan dan pampasan kerana tidak menyumbang tenaga fizikal.

Terdapat jenaka tentang sumbangan itu seperti 'hulur' dan 'salam cangkuk tangan' antara tetamu dengan tuan rumah. Namun, tuan rumah janganlah pula terlalu berharap kerana hal itu sudah bertentangan dengan konsep jemputan yang tidak mengharap balasan. Tambahan pula, lebih afdal jika tuan rumah mengundang golongan kurang beruntung seperti anak yatim, warga tua dan orang miskin kerana doa yang mereka panjatkan lebih tinggi nilainya daripada sumbangan wang ringgit.

Tetamu yang berkemampuan pula 'agak-agaklah' kalau mengikut bahasa orang muda sekarang. Kalau seisi keluarga lapan orang hadir sekali, adakah dengan menghulur RM10 sudah memadai? Memanglah kita bukan membayar harga makanan, tetapi balik kepada prinsip kos lepas dan sokongan yang ikhlas sepertimana amalan gotong-royong.

Maka, berapakah sumbangan yang patut dihulurkan kepada tuan rumah majlis perkahwinan? Hakikatnya tiada sebarang penanda aras penetapan, melainkan 'agak-agak' seperti jumlah yang setara dengan perbelanjaan hidangan sekeluarga di rumah masing-masing atau perbelanjaan makan di restoran. Sikap ikhlas dan prinsip tolong-menolong (taawun 'alal birri wa'-t-taqwa) perlu menjadi neraca pertimbangan yang asas ...

No comments: