SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Tuesday, October 22, 2013

ETIKA PERGAULAN DI SEKOLAH (REJECTING HEDONISM IN THE EDUCATIONAL SETTING)

Pernah suatu ketika dahulu isu sekolah campuran (co-education) atau pengasingan jantina menjadi tajuk pertandingan koakademik perbahasan. Sekolah yang mengasingkan jantina ialah sekolah bantuan modal seperti Methodist, Convent dan rangkaian La Salle. Sekolah campur pula menjadi identiti sekolah kebangsaan bantuan penuh kerajaan, sama ada rendah mahupun menengah.

Namun, terdapat juga sekolah kebangsaan dan berasrama penuh yang mengasingkan jantina seperti Sekolah Alam Shah, Sekolah Dato' Abdul Razak, Sekolah Tuanku Abdul Rahman, Kolej Melayu Kuala Kangsar, Sekolah Seri Puteri, Sekolah Tun Fatimah dan Kolej Tunku Kurshiah. Begitu juga dengan sekolah negeri seperti Izzuddin Shah, Taayah dan Maahad Muhammadi. Kelonggaran berlaku di sekolah dominasi pelajar lelaki untuk program prauniversiti seperti kelas tingkatan enam dan institut baccaleureate (bakal dibuka di MCKK).

Hakikatnya kedua-dua jenis sekolah, sama ada bercampur atau berasingan jantina, menghadapi isu yang sama, iaitu pencapaian, sahsiah, disiplin dan kepimpinan. Terdapat andaian umum bahawa sekolah murid perempuan sepenuhnya lebih mudah diurus, dan masalah disiplin juga di tahap minimum. Murid perempuan, kecuali dalam kes terpencil, tidak terbabit dalam peristiwa kekasaran secara fizikal berbanding dengan murid lelaki. 

Bagaimanakah pula hanya dengan sekolah bercampur? Dengan pendedahan dunia maya secara masa sebenar dan akses jalur lebar mudah alih, kemesraan murid berlainan jantina sudah mengalami perubahan yang luar biasa, berbanding dengan murid sebelum era alaf tiga. Rasa segan silu atau kekok untuk bertegur sapa dan bergurau senda sudah menjadi sejarah.

Adakah aktiviti pembelajaran menerusi kaedah kerja kumpulan turut menyumbang terhadap runtuhnya sempadan segan silu berlainan jantina yang dibina oleh generasi silam? Kepastian hanya akan diperoleh menerusi satu penyelidikan yang autentik. Bagaimanakah pula dengan pengaruh siaran pendidikan seperti Oh My English yang memaparkan kemesraan pelajar berlainan jantina yang duduk rapat-rapat dan bersentuhan tanpa sebarang kejanggalan?

Sekolah ialah organisasi memupuk pembelajaran yang berteraskan nilai-nilai murni dan jati diri bagi menghadapi cabaran persekitaran dan zaman yang pesat berubah. Dalam keghairahan kita mencontohi kemajuan pendidikan Barat, perkara asas seperti akhlak dan sahsiah mesti terus menjadi asas dan benteng yang kukuh sebagaimana Wawasan 2020 yang mensasarkan pencapaian negara maju (berpendapatan tinggi) dengan acuan sendiri. Cukuplah mentaliti kekaguman terhadap bekas penjajah Inggeris yang masih belum luput dalam kalangan segelintir mat saleh celup memualkan kita.

...

...

...

...

No comments: