SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Wednesday, April 30, 2014

IPTA MALAYSIA TERCICIR DARIPADA SENARAI 100 TERBAIK DUNIA (BENCHMARKING FOR WORLD CLASS EDUCATION)

Saban tahun kita terpaksa melayan penarafan universiti terbaik dunia oleh organisasi yang berpangkalan di Barat seperti Times Higher Eduction (THE) yang sebenarnya bermasalah setelah berpecah dengan Quacquarelli Symonds (QS). Semasa bergabung dahulu, mereka bernama Times Higher Education Supplement, THES. Universiti Malaya (UM) pernah diletakkan di tangga ke-89 dunia oleh THES justeru menyangka bahawa pelajar dan kakitangan akademik bukan Melayu sebagai warganegara asing.

Dalam kalangan universiti berusia di bawah 50 tahun, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) pernah menduduki tangga ke-98 dunia pada tahun 2012 (klik di sini). Namun, wakil tunggal negara itu juga terkeluar daripada senarai terkini THE. Maka, bisinglah pihak-pihak yang sengaja memejamkan mata terhadap tujuan asal penubuhan universiti awam tempatan yang lebih menjurus kepada penjelmaan kontrak sosial ketika menerima kemerdekaan daripada penjajah Inggeris, syarat kewarganegaraan dan hak istimewa kaum bumiputera.

Dasar liberalisasi pengajian tinggi telah menyaksikan pembukaan ratusan universiti dan universiti kolej yang dikendalikan oleh pihak swasta, contohnya Helps, Taylor, Inti, KDU, Mahsa dan lain-lain. Adakah IPTS berkenaan yang diuruskan tanpa terikat dengan kontrak sosial negara tersebut berjaya tersenarai dalam penarafan 100 buah universiti terbaik dunia?

Memang seronok jika setiap kali IPTA tempatan tersenarai dalam penarafan universiti terbaik dunia, tetapi tidaklah sampai mengatasi tujuan tersirat penubuhan sesebuah universiti awam. Jika benar IPTA tempatan bertaraf rendah, mengapakan siswazah mereka diterima melanjutkan pengajian ijazah tinggi di Harvard, Yale, UC Berkeley, MIT, Cambridge, Oxford dan London? Malah, IPTA tempatan menjalin persefahaman strategik dengan universiti terkemuka dunia, contohnya UKM dengan Cambridge bagi pengajian undang-undang.

Dalam usaha pengantarabangsaan, IPTA tempatan telah membuka pengambilan pelajar asing berkali-kali ganda, khususnya untuk program pengajian siswazah (ijazah tinggi). Walaupun demikian, penawaran tempat untuk ijazah asas diberi keutamaan kepada warganegara atas kepentingan strategik jangka panjang. Lebih banyak profesor asing juga diberikan tempat di IPTA, malah UM sebagai contoh membariskan lebih 80 peratus pensyarah asing di Institut Pengetua (Institute of Educational Leadership) yang diketuai oleh Profesor Alma Harris, sarjana kepimpinan pendidikan yang terkenal di dunia.

Hakikatnya THE atau QS menghitung mata penarafan universiti berdasarkan kriteria tertentu yang terdedah kepada ralat pengukuran. Siapakah yang menyelia dan memantau proses pentadbiran instrumen pengukuran mereka? Adakah dapatan yang terhasil telah dibentang, dibahas dan disahkan dalam satu majlis pakar?

Sikap cepat melompat dan melatah dalam kalangan pihak amatur pendidikan yang tidak pernah bergelumang dalam dunia kecendekiawanan dan kepimpinan pengajian tinggi menggambarkan mentaliti rendah diri yang melampau terhadap Barat. Kita boleh sahaja menghormati kebijaksanaan sarjana asing dan organisasi penarafan asing, tetapi menelan bulat-bulat segala penilaian mereka tentulah sangat janggal. Sambil kita berasa kagum dengan pencapaian Barat, pencapaian cemerlang kita sendiri jangan sesekali dilupakan.

Kesimpulannya, keperluan penarafan antarabangsa bukanlah hendak dipandang sebelah mata, tetapi kita juga perlu berlaku adil dan seimbang dalam menilai pencapaian IPTA dan IPTS tempatan. Sebenarnya telah ramai siswazah universiti tempatan yang mencipta kejayaan di peringkat dunia, seperti presiden perhimpunan agung Bangsa Bersatu (Unga), menteri kabinet di negara Afrika dan banyak lagi. Kepada pengkritik amatur pengajian tinggi tempatan, berpada-padalah dalam melontarkan kecaman ...

PENGURUSAN SURAU YANG BERKESAN (VOLUNTEER COMMUNITY SERVICES)


Monday, April 28, 2014

PERSEDIAAN KELAS KECEMERLANGAN DAN KLINIKAL MAKROEKONOMI (THE ATTITUDE OF LEARNING PRE-UNIVERSITY SUBJECT)

Walaupun pada prinsipnya, tanggungjawab untuk belajar dengan bersungguh-sungguh terletak di dalam tangan pelajar secara peribadi, guru yang tergolong dalam kerjaya perkhidmatan menolong sentiasa berasa terpanggil untuk membimbing pelajar ke arah pencapaian tertinggi. Maksim bahawa pencapaian pelajar sebagai bayangan kebolehan guru seolah-olah melekat dalam pemikiran pihak yang berkepentingan dalam dunia pendidikan di sekolah. Maka, penggolongan pelajar dalam kumpulan cemerlang, potensi dan kritikal berdasarkan penanda aras nilai lepas landas (TOV, take-off value) sudah menjadi amalan pengurusan kurikulum di sekolah.

Mata pelajaran Ekonomi ditawarkan sebagai kertas elektif di peringkat pengajian prauniversiti tingkatan enam. Namun, terdapat sekolah yang menjadikan Ekonomi sebagai mata pelajaran wajib bagi semua pelajar jurusan kemanusiaan sebagai kesinambungan kelas tingkatan enam sastera sejak tahun 1960-an lagi. Disiplin ekonomi yang lebih mirip terhadap pengajian kuantitatif memberi kelebihan besar kepada pelajar yang memiliki asas matematik yang kukuh, sementara pelajar yang lebih cenderung terhadap hemisfera otak kanan (imaginasi dan kreativiti) harus sanggup berusaha beberapa kali ganda supaya dapat memanipulasi segala pemboleh ubah, pekali dan analisis grafikal yang bersifat abstrak.

Di bawah penjenamaan semula pengajian prauniversiti kepada sistem modular, sukatan pelajaran telah direka bentuk sedemikian rupa supaya lebih mesra pelajar. Penyampaian guru lebih fokus terhadap hasil pembelajaran yang telah diberi penekanan yang jitu. Namun, sebagai mata pelajaran yang berciri teknikal, keperluan pembelajaran yang cakna, cekap dan cepat tidak dapat dielakkan supaya keakuran terhadap sistem pentaksiran berasaskan sekolah dan berpusat sentiasa dapat dipenuhi.

Pelajar prauniversiti tingkatan enam yang berada dalam lingungan usia 18 ke 19 tahun sedang meniti penghujung remaja dan bakal beralih ke alam orang muda. Maka, pengaruh jiwa sentimental dan pengaruh rakan sebaya masih menebal. Tugas untuk memancing dan memenangi perhatian pelajar prauniversiti tidak semudah yang disangka kerana guru harus mengenal pasti pemimpin pendapat (opinion leader) supaya rasa teruja untuk terus belajar tidak terkandas di pertengahan jalan.

Berdasarkan pengamatan dan pengalaman guru ekonomi, pelajar dalam kelompok kritikal mempunyai ciri tipikal pembelajaran yang mewakili tahap motivasi yang rendah, kurang daya usaha dan enggan memberikan tumpuan yang tuntas semasa kuliah. Apabila mereka tercicir dalam konteks penguasaan sejumlah konsep, pemboleh ubah dan aplikasi teori, proses pembelajaran pada tahap seterusnya menjadi sukar. Keputusan untuk bergabung dalam zon penolakan pembelajaran ekonomi sangat menyusahkan guru apabila rungutan mereka turut disokong oleh rakan sebaya yang lain.

Kerenah kumpulan pelajar kritikal ekonomi sama sekali tidak membuatkan guru ekonomi mengangkat bendera putih. Guru ekonomi sangat menyedari bahawa sesebuah kelas ekonomi tidak ubah seperti masyarakat sebenar dengan kepelbagaian kecenderungan dan tingkah laku. Kesempurnaan hanya  wujud dalam persekitaran utopia.

Tugas klinikal guru ekonomi ialah memujuk pelajar kritikal supaya meninggalkan zon penolakan, sebaliknya melihat keuntungan yang bakal diraih kelak apabila mencatat pencapaian gred yang bukan gagal (F) atau lulus sebahagian. Kata-kata semangat seperti 'di mana ada kemahuan, di situ ada jalan' barangkali boleh menyalakan semula obor iltizam mempelajari ekonomi yang belum padam sepenuhnya. Kemudian, secara ansur maju pelajar diajak memasuki pula zon keyakinan bahawa banyak perkara yang disangka mustahil pada suatu ketika dahulu berjaya dijelmakan sebagai teknologi termaju di tangan insan yang memiliki daya juang dan jati diri.

Tempoh pemulihan klinikal yang singkat menjelang hari peperiksaan bermakna keperluan analisis strategi dan taktikal pembelajaran. Bagi memberikan keadilan dan akses kecemerlangan, semua pelajar didedahkan dengan kemahiran generik pembelajaran ekonomi pada detik genting dan proses merancang penulisan jawapan kertas peperiksaan. Setelah itu, guru mengenal pasti bidang tumpuan pembelajaran yang dapat membantu pelajar membuat persediaan peperiksaan STPM sebenar.

Tiada istilah terlewat dalam pembelajaran asal sahaja pelajar tidak terlalu taksub dengan status quo yang tidak berkesan dan tidak berciri kejayaan. Segala unsur daya rintangan terhadap perubahan mesti dilemahkan dengan segera bagi memberi laluan kepada kemaraan daya pacu kecemerlangan. Guru ekonomi perlu menggunakan kaedah 'silap mata' supaya pembelajaran klinikal tidak kekal hambar dan janggal dalam kalangan kelompok sasaran yang terpilih.

Bab perakaunan pendapatan negara dan bab keseimbangan pendapatan negara yang panjang lebar itu boleh diolah dalam  laras penyampaian yang lebih santai, tetapi akur dengan kehendak pembelajaran makroekonomi yang piawai. Modul kertas spesimen atau latihan yang disediakan perlu ditadbir sejajar dengan tahap pembelajaran klinikal. Kesabaran guru dalam proses melayani rentak pembelajaran yang sedikit perlahan, insya-Allah bakal dihargai dan menjadi sebutan suatu hari nanti ...

LAWATAN OBAMA KE MALAYSIA CATAT SEJARAH (HIGH LEVEL OF COMMON INTEREST)

Presiden Amerika Syarikat (AS) yang ke-44, Barrack Hussien Obama, telah pun menamatkan lawatan tiga hari di Malaysia tengah hari tadi (Isnin, 28 April 2014). Beliau seterusnya terbang ke Filipina bagi menyempurnakan rangka kerja lawatan rasmi ke empat buah negara Asia, termasuk Jepun dan Korea Selatan. Obama ialah pemimpin tertinggi bukan kulit putih pertama di negara kuasa besar itu walaupun ibunya berdarah kulit putih.

Obama memiliki susur galur keturunan Kenya di sebelah bapa beliau yang datang daripada keluarga Islam yang taat kepada agama. Namun, bapa Obama yang menuntut di AS telah mengahwini ibu Obama yang beragama Kristian. Obama pernah membesar di Meteng, Jakarta Pusat, kerana ibunya berkahwin pula dengan warga Indonesia setelah bapa kandungnya meninggal dunia.

Menarik sekali bahawa Obama masih mampu menyebut degan fasih beberapa ungkapan dalam bahasa Melayu dalam sesi ucapan beliau. Dalam sidang media di Putrajaya, Obama juga mengakhiri taklimat beliau dengan menyebut 'terima kasih banyak'. Obama juga tidak kekok ketika melafazkan insya-Allah apabila diminta supaya rantau umat Islam tidak dilayan dengan buruk.
Barrack Hussien Obama di masjid negara
sumber ambilan gambar di sini

Hal-ehwal keselamatan dan ketenteraan Jepun dan Korea Selatan memang terletak di bawah pentadbiran Amerika Syarikat ekoran perjanjian pasca-Perang Dunia Kedua yang menyaksikan Hiroshima dan Nagasaki ranap akibat bom atom AS. Filipina pula pernah menjadi sebahagian tanah jajahan AS selepas Sepanyol berundur dari negara kepulauan berkenaan. Malaysia pula tidak memiliki ikatan sejarah sebagaimana ketiga-tiga buah negara yang turut dilawati Obama, tetapi memiliki kepentingan strategik dan pengaruh yang kuat dalam kalangan anggota Pertubuhan Negara Asia Tenggara (Asean), Pertubuhan Negara Islam (OIC), Zon Aman, Bebas dan Berkecuali di rantau Asia Tenggara (Zopfan) dan Pergerakan Negara Berkecuali.

Dari segi ekonomi antarabangsa, Malaysia memiliki kawalan perairan zon ekonomi eksklusif di Selat Melaka, salah satu laluan perdagangan yang paling sibuk di dunia. Sejak sekian lama, pelabur AS telah bertapak di Malaysia dan membuka banyak ibu pejabat serantau syarikat multinasional mereka, terutama selepas pembangunan koridor raya multimedia (MSC) di Putrajaya dan Cyberjaya. Pelancong AS juga berduyun-duyun tiba di Malaysia bagi menikmati pengalaman percutian yang nyaman dan selamat.

Sebagai negara yang menuju status negara maju, tetapi dengan saiz pasaran dalam negeri yang relatif kecil, pergantungan Malaysia terhadap ekonomi antarabangsa masih besar. Maka, AS sebagai rakan dagang penting negara perlu diperkukuh walaupun AS memang pernah dianggap membuli negara kecil dengan melepaskan stok penimbal mereka bagi melemahkan kuasa tawar-menawar negara sasaran. Doktrin Amerika yang menganggap kepentingan rakyat mereka sebagai keutamaan teratas memang jelas.

Di samping bertemu pembesar negara, Obama sudi meluangkan masa dengan sesi dialog pemimpin pertubuhan bukan kerajaan tempatan (di hotel penginapan beliau), pemimpin belia serantau (di Dewan Tunku Canselor, Universiti Malaya) dan masjid negara. Semua tempat yang dikunjungi Obama telah dipastikan tahap keselamatan maksimum. Malah, Bukit Bintang seakan-akan sepi sedikit apabila Obama menginap di Ritz Carlton di sana.

Saingan Russia dari segi pengaruh politik dunia dan saingan Cina dari segi ekonomi menuntut AS mencari jalan terbaik supaya AS tetap kekal di puncak kuasa. Walaupun AS kelihatan begitu tegas dari segi ketibaan warga asing di bumi mereka, mereka sentiasa mengalu-alukan bakat terbaik dari seluruh pelosok dunia untuk berkhidmat dengan mereka. Agensi kebangsaan angkasa lepas (Nasa) misalnya menggaji pakar terbaik Palestin dengan bayaran kira-kira USD setengah juta sebulan.

Dua wajah AS yang bercanggah antara positif dengan negatif perlu dilihat secara seimbang. Seluruh dunia sudah maklum tentang pengaruh lobi kaum Yahudi, serta kekuatan perisikan CIA dan Pentagon di AS. Namun, dari sudut yang lain, AS bersikap terbuka, misalnya perkongsian ilmu pengetahuan dan teknologi awam.

AS mungkin dibenci, digeruni dan disanjung secara sekali gus, sama seperti watak Obama yang mempamerkan kepimpinan era baru AS. Lawatan Obama ke Malaysia bertepatan dengan isu hangat TPPA dan MH370 yang masih belum muktamad. Semoga pada akhirnya Malaysia bakal beroleh kebaikan jua ...

Sunday, April 27, 2014

DOA KHATAM AL-QUR'AN VERSI BAHASA MELAYU (THE FINAL REFERENCE)

Bismillahirrahmanirrahim

Alhamdulillahirabbil alamin wassolatu wassalamu ala asyrafil anbiya'i wal mursalin wa ala alihi wasahbihi ajmain

Ya Allah, rahmatilah aku denngan al-Quran. Jadikan ia sebagai pemimpin, cahaya, petunjuk dan rahmat bagiku. Ya Allah, ingatkanlah apa-apa yang aku lupa daripadanya. Berikanlah ilmu apa-apa yang belum aku ketahui mengenainya. Anugerahkanlah kepadaku untuk membacanya pada waktu tengah malam dan penghujung siang. Jadikanlah ia sebagai hujah bagi wahai Tuhan seru sekalian alam. 

Ya Allah Ya Tuhanku, perbaikilah bagiku agamaku kerana dialah penjaga urusanku. Perbaikilah bagiku duniaku kerana di dalamnya aku hidup. Perbaikilah bagiku akhiratku, kerana ia tempat kembaliku. jadikanlah kehidupan sebagai tambahan segala kebaikan bagiku dan jadikanlah kematian sebagai kerehatanku daripada segala kejahatan. 

Ya Allah, jadikanlah sebaik-baik umurku pada penghabisannya, dan sebaik-baik amalku adalah penutupnya dan sebaik-baik hari bagiku adalah hari berjumpa dengan-Mu. Ya Allah, aku memohon kepada-Mu kehidupan yang tenteram, kematian yang tenang dan tempat kembali yang tidak menyedihkan dan tidak membuka aib.

Ya Allah, aku memohon kepada-Mu sebaik-baik permohonan, sebaik-baik doa, sebaik-baik kejayaan, sebaik-baik ilmu, sebaik-baik amal, sebaik-baik pahala, sebaik-baik kehidupan, sebaik-baik kematian,. Teguhkanlah aku, beratkanlah timbangan kebaikanku, teguhkanlah keimananku, tinggikanlah darjatku. Terimalah sembahyangku, ampunilah segala kesalahanku. Aku memohon ketinggian syurga.

Ya Allah, aku memohon kepada-Mu keharusan mendapatkan rahmat-Mu dan keteguhan pengampunan-Mu, keselamatan daripada segala dosa, kejayaan daripada semua kebajikan, keuntungan syurga dan keselamatan daripada neraka. 

Ya Allah, perbaikilah akhir hayat kami dalam segala perkara. Selamatkanlah kami daripada kenistaan hidup di dunia dan seksaan akhirat.

Ya Allah, anugerahkanlah bagi kami ketakutan kepada-Mu yang dapat menghindarkan kami daripada berbuat maksiat kepada-Mu, ketaatan yang dapat menyampaikan kami kepada syurga-Mu, keyakinan yang dapat memperkecil musibah dunia yang menimpa kami. Berikanlah kenikmatan kepada kami dengan pendengaran, penglihatan, dan kekuatan kami selama hidup kami. Jadikanlah ia sebagai peninggalan kami. Jadikanlah pembalasan kami kepada orang yang menzalimi kami. Tolonglah kami menghadapi orang yang memusuhi kami. Janganlah Engkau jadikan dunia sebagai kehendak kami yang paling besar, dan pengetahuan paling akhir kami. Janganlah Engkau berikan kepada kami kekuasaan atas kami kepada orang yang tidak mengasihi kami. 

Ya Allah, janganlah Engkau tinggalkan dosa-dosa pada kami melainkan Engkau telah mengampuninya. Janganlah Engkau tinggalkan kesusahan kepada kami melainkan Engkau telah menggembirakannya. Janganlah Engkau tinggalkan hutang-hutang kepada kami melainkan Engkau telah menunaikannya, dan janganlah Engkau tinggalkan sesuatu keperluan dunia dan akhirat pada kami melainkan Engkau telah menunaikannya wahai Zat Yang Maha Mengasihani. 

Ya Tuhan kami, berikanlah kepada kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat, dan selamatkanlah kami daripada seksaan api neraka. Semoga Allah melimpahkan selawat salam kepada junjungan kita nabi Muhammad Salallahu alaihi wasallam dan kepada keluarga baginda serta kepada para sahabat baginda yang baik. Amin.

(Disalin daripada naskhah Mushaf Tajwid Beserta Terjemahan Ke Dalam Bahasa Malaysia (2006), Kuala Lumpur: Darul Fikir

Saturday, April 26, 2014

MENGAPA EKONOMI GUNA SINGKATAN BAHASA INGGERIS? (FALSE ARGUMENT CUM WRONG ADVICE)

Dalam bab pengenalan ekonomi (mikro), pelajar diperkenalkan dengan keluk kemungkinan pengeluaran yang kemudiannya disebut sebagai KKP sahaja. Singkatan ejaan atau akronim yang digunakan berasaskan huruf pertama pada setiap pangkal ejaan. Namun, apabila masuk bab dua tentang keseimbangan pasaran, istilah permintaan dan penawaran disingkatkan sebagai DD dan SS daripada perkataan demand dan supply.

Bab tiga berkisar tentang teori pengeluaran, bermula dengan fungsi pengeluaran satu input berubah. Pelajar bakal menemui singkatan TP (total product untuk jumlah keluaran), AP (average product untuk keluaran purata) dan MP (marginal product untuk keluaran sut). Pembelajaran selanjutnya tentang kos pengeluaran akan menggunakan singkatan TC (total cost, jumlah kos), AC (average cost, kos purata), MC (marginal cost, kos sut), TR (total revenue, jumlah hasil), AR (average revenue, hasil purata) dan MR (marginal revenue, hasil sut). Ekonomi bidangan pula membezakan kos purata jangka pendek (SAC, short run average cost) dengan kos purata jangka panjang, LAC (long run average cost) dan kos sut jangka pendek, jangka panjang (SMC, LMC)

Analisis harga (P, price) dan kuantiti keluaran (Q, quantity) seperti dalam bab satu  masih dikekalkan. Label titik keseimbangan lazimnya diwakilioleh E (equilibrium). Demikian juga tentang kecerunan keluk permintaan firma yang diterangkan menerusi keanjalan permintaan harga (Edp, elasticity demand price). Hanay keanjalan permintaan silang (Ec, elasticity demand cross) dan keanjalan permintaan pendapatan (Ey, elasticity demand yield) tidak dibincangkan.

Bab akhir mikro tentang teori agihan dan keseimbangan pasaran faktor banyak menggunakan singkatan MRP (marginal revenue of product, keluaran hasil sut), MCF marginal cost of factor, kos sut faktor), TPP (total physical product, jumlah keluaran fizikal), APP dan MPP

...

...

...

...

...

...

Friday, April 25, 2014

MOTIVASI BELAJAR: TEROKA POTENSI DIRI (DO NOT ASSIGN THE BLAME TO OTHERS)

Assalamu alaikum dan salam sejahtera,

Pelajar yang dikasihi dan dirahmati sekalian,

Bersyukur kita ke Hadrat Ilahi justeru dengan Inayah dan Limpah Kurnia-Nya dapat kita bertemu lagi dalam slot motivasi pembelajaran sekali lagi. Mudah-mudahan pelajar tidak bakal berasa jemu untuk terus berusaha ke arah kecemerlangan dan kesejahteraan. Marilah kita bersama-sama membetulkan niat kita berhimpun dalam majlis ilmu kali ini berpaksikan keihlasan yang tuntas, iaitu semata-mata demi mencari reda-Nya.

...

...

...

...

...

...

...

...

...

...

...

...

...

...

...

Thursday, April 24, 2014

SURAU ANGSANA MALL LEBIH SELESA (VALUES IN BUSINESS AND MARKETING)

Kebanyakan gedung membeli-belah menghormati keperluan kakitangan dan pelanggan Islam untuk menunaikan solat fardu, terutama Zuhur, Asar dan Maghrib. Urusan di dalam sesebuah bangunan tidak dapat ditetapkan tempoh masa, maklumlah siang dan malam macam sama sahaja. Diharap pada masa hadapan, petugas deejay pasar raya akan membuat pengumuman tentang masuk waktu solat dan kemudahan surau di kompleks beli-belah masing-masing.

Kompleks Sogo dan Suria KLCC misalnya menyediakan kemudahan ruang surau yang luas untuk keselesaan menunaikan solat. Demikian juga Midvalley Mega Mall dan The Curve juga tidak ketinggalan berbuat demikian. Pendek kata, kepekaan tentang kemudahan ruang solat sudah termasuk dalam peruntukan kos bangunan dan urusan penyenggaraan yang teratur.
Di Ipoh, terdapat sebuah pasar raya milik bumiputera Islam, iaitu UO (asalnya Rainbow, kemudian Uda Ocean, kini menggunakan slogan Untung Orangramai, sengaja disalah eja untuk justifikasi akronim UO), penyewa utama kompleks Angsana Mall, berhampiran Hospital Raja Permaisuri Bainun dan Stadium Perak. Surau Angsana Mall terletak di aras bumi (ground) di hujung medan selera. Walaupun tidak seluas surau di Aeon dan Mydin, proses naik taraf Angsana Mall memberikan keselesaan yang berganda.

Sepertimana reka bentuk surau gedung membeli-belah yang lain, surau berasingan lelaki dan perempuan disediakan. Demikian juga tiada kakitangan khusus sebagai imam dan bilal kerana pengunjung surau silih berganti dari awal waktu hingga hampir luput waktu solat tertentu. Urusan penyenggaraan surau dilakukan oleh petugas Angsana Mall.

Bagi memudahkan urusan kebersihan dan persediaan diri, ruang tandas terletak berdekatan dengan surau. Jadi, tiada alasan bagi pengunjung Angsana Mall untuk berlengah-lengah atau meringan-ringankan ibadah solat fardu. Usai menjamu selesa boleh ke tandas, kemudian mampir di surau menunaikan kewajipan solat fardu.

Jemaah solat di bahagian berhampiran pintu masuk surau.
Ruang hadapan masih luas.

Hanya satu perkara tentang kemudahan surau yang perlu diberi perhatian oleh pengurusan pasar raya. Lantai jubin akan berkeadaan basah dan licin setelah jemaah mengambil wuduk. Risiko untuk pengunjung terjatuh dan mengalami kecederaan tidak mustahil boleh berlaku.

Dari sudut itu, pasar raya Mydin dan Aeon boleh dipuji kerana prihatin tentang keselamatan jemaah solat dengan menyediakan lantai surau berasaskan parquet. Barangkali jika ada lagi proses naik taraf, pihak pengurusan Angsana Mall boleh menilai semula perkara berkenaan. Rasa nyaman pendingin hawa akan lebih lengkap dengan tambahan ciri keselamatan yang optimum.

Apa-apa pun sekalung tahniah kepada pengurusan Angsana Mall justeru kepekaan terhadap kemudahan surau yang selesa. Semoga citra Islam dalam reka bentuk gedung membeli-belah itu bakal menjadi model kepada semua pasar raya. Tidaklah kita berasa malu kerana pasar raya di kejauhan Sapporo, pulau paling utara di Jepun juga meyediakan ruang surau yang luas, selamat dan selesa sebagaimana yang dipaparkan dalam rancangan Halal Orient di saluran Astro Oasis ...

Wednesday, April 23, 2014

CARA MENGATASI DEFISIT IMBANGAN PEMBAYARAN (ZERO SUM GAME IN THE OPEN ECONOMY)

...

...

...

SMK ST MICHAEL, IPOH, UA1: KEWANGAN A.B., ISU IMBANGAN PEMBAYARAN, BoP  (24042014) ______________
HP 1:  M’takrifⁿ  BoP;        HP 2: Memerihalⁿ butiran BoP M’sia;        HP 3:   M’ilustrasiⁿ p’hitungan BoP
HP 4:  M’jelasⁿ maksud BoP defisit dan lebihan;       HP 5:  M’jelasⁿ cara m’atasi  BoP defisit

Maksud BoP  lebihan / surplus
Maksud BoP  kurangan / defisit
∑ nilai terimaan dari luar negara
 > ∑ nilai p’bayaran ke  luar negara
∑ nilai terimaan dari luar negara
 < ∑ nilai p’bayaran ke  luar negara

Kesan BoP lebihan
1   aliran masuk wang / modal (ke d.n.) > aliran keluar wang / modal (ke negara asing)   
2   ∑ nilai dikreditⁿ dalam akaun BoP > ∑ nilai didebitⁿ dalam akaun BoP
3   m’untungⁿ  negara kerana rizab antarabangsa  naik.

Kesan BoP defisit
1   aliran masuk wang / modal (ke d.n.) < aliran keluar wang / modal (ke negara asing)   
2   ∑ nilai dikreditⁿ dalam akaun BoP < ∑ nilai didebitⁿ dalam akaun BoP
3   merugiⁿ  negara kerana rizab antarabangsa  susut à digunaⁿ untuk menutup defisit imbangan keseluruhan
4   Nilai mata wang turun à PM naik  à inflasi diimport
5   K’jaan t’paksa m’buat pinjaman luar negara à kena bayar pokok + bunga  (bayaran khidmat hutang)
6   Jika akibat BoT, i.e. M > X à  Dx  turun , Qx kurang, p’gunaan tenaga  buruh kurang  à  UN naik


Cara m’atasi BoP defisit
Galakan  X
Kawalan  M
defisit ~ ∑ nilai X turun, maka perlu +ΔX
à turun Px, i.e. turun upah, r
à naikkan daya pgⁿ,  subsidi, pelepasan cukai

1   naikkan cukai M à  PM naik  à DM turun
2   kuota: QM  turun
3   galakan industri p’gantian M
Dasar deflasi
P’grakan modal jangka panjang
1   Y turun,  DM turun
2   dasar kewangan menguncup à r naik, jual sekuriti

1   meminjam modal dari luar negara
2   beri galakan I kepada pelabur
Rizab emas, asing
Kawalan forex
M’alirⁿ rizab ke luar negara
B’sifat jangka pendek sahaja

Bank pusat mengehadⁿ  ∑ mata wang asing
 untuk tujuan M
↑ r
è aliran masuk modal jangka pendek naik

Devaluasi
(sistem kadar tukaran tetap), i..e. turun nilai mata wang tempatan
Px relatif  murah,  Dx naik;  PM relatif  murah,  DM turun
Langkah lain
1   galakan pelancongan domestik
2   galakan pengangkutan tempatan
3   galakan pendidikan tinggi tempatan

Latihan: jadual pertukaran asing Malaysia terhadap SGD100 dan GBP1
Tahun
100 unit $ Singapura
1 unit £
X Malaysia ke UK (RM billion)
M M’sia dari UK (RM billion)
1999
2000
2001
2002
228.09
219.46
216.86
212.45
6.14
5.67
5.52
5.48
12.061
11.566
8.779
8.244
5.626
6.080
6.872
6.128
(a)    Apakah maksud Sistem Kadar Pertukaran Boleh Ubah?    (1 markah)
(b)   Hitung nilai RM1 dalam nilai £ antara 1999 -2002   (3 markah)
(c)    Adakah RM m’alami susut nilai @ naik nilai b’banding dengan £? Mengapa?    (2 markah)
(d)   Adakah hubungan antara RM dengan £ selaras dengan teori ekonomi  tentang aliran X, M?
        Terangkan.           (2 markah)
(e)   Hitung nilai £1 dalam sebutan $ Singapura pada tahun 2001.     (2 markah)


©   Azhar bin Mohd Rodzi, SmEkon (UKM), Dip.Ed (UIAM), M.Ed (Distinction) (Malaya)

...

...

...

PENGALAMAN SEBAGAI GURU PENGAJIAN AM (DELIVERING HIGHER LEVEL OF GENERALISATION)

Hampir tujuh tahun juga penulis blog (PB) mengajar Pengajian Am (sebelumnya Kertas Am) ketika di SMK Seri Perak, Teluk Intan dan SM Teknik Ipoh, Persiaran Brash (kini Kolej Vokasional). Malah, PB sempat mengikuti kursus pentaksiran kertas Pengajian Am selama seminggu di Hotel Merlin, Georgetown, Pulau Pinang. Walaupun sekarang di bawah sistem modular sudah ada perubahan format kertas peperiksaan, namun aspek kejituan idea dan kejituan hujah masih kekal sebagai kemahiran berfikir dan perancangan menulis jawapan bahagian esei dan struktur.

Pelajar prauniversiti tingkatan enam yang sudah memasuki fasa usia matang memang bijak memilih kosa kata yang hebat (power words), bombastik, jargon dan bahasa berbunga-bunga. Kecenderungan berkenaan suatu perkembangan yang baik, tetapi guru pengajian am perlu memberi penegasan tentang kemahiran penyeluruhan (generalisasi) aras tinggi. Jika tidak, idea dan hujah pelajar akan berlegar-legar pada satu payung generalisasi secara berulang-ulang.

Bagi memastikan bahawa pelajar dapat mengaplikasi kemahiran berfikir secara jitu, bercapah dan mencukupi.

...

...

...

...

...

...

...

Tuesday, April 22, 2014

IMBANGAN PEMBAYARAN (INTERNATIONAL TRADE ACCOUNTING, BoP)

...

...

...

SMK ST MICHAEL, IPOH, UA1: KEWANGAN ANTARABANGSA, IMBANGAN PEMBAYARAN, BoP  (23042014) ______
HP 1:  M’takrifⁿ  BoP;        HP 2: Memerihalⁿ butiran BoP M’sia;        HP 3:   M’ilustrasiⁿ p’hitungan BoP
HP 4:  M’jelasⁿ maksud BoP defisit dan lebihan;       HP 5:  M’jelasⁿ cara m’atasi  BoP defisit

Definisi / maksud / takrif  BoP





BoP M’sia
Butiran
2010
(RM juta)
2011
(RM juta)
A      Barangan dan perkhidmatan
         1    Barangan
1.1     Eksport
1.2     Import
         2    Perkhidmatan
               2.1   Pengangkutan
               2.2   Perjalanan
               2.3   Urus niaga kerajaan
               2.4   Perkhidmatan lain
B      Pendapatan
C      Pindahan semasa 


D      Imbangan akaun semasa  (A + B + C)


E       Akaun modal
         1   Pindahan modal
         2   Aset bukan kewangan bukan pengeluaran
F       Akaun Kewangan

G      Kesilapan dan Ketinggalan


H      Imbangan keseluruhan   (D + E + F + G)
I       Aset Rizab
        Perubahan bersih dalam rizab luar negara  Bank Negara



Butiran BoP
X, M barang (nampak)
X, M perkhidmatan
Pendapatan







Pindahan semasa
 Akaun modal
Akaun kewangan












Kesilapan dan ketinggalan
Imbangan keseluruhan
Aset Rizab










©   Azhar bin Mohd Rodzi, SmEkon (UKM), Dip.Ed (UIAM), M.Ed (Distinction) (Malaya)
...

...

...

Monday, April 21, 2014

KES BULI DI SEKOLAH AGAMA NEGERI DI TAHAP SERIUS? (THE ALERTNESS OF SCHOOL LEADERSHIP)

Prologomena
Harapan ibu bapa menghantar anak ke sekolah agama dan tahfiz memang suci murni berlandaskan rasa tanggungjawab menyediakan mereka dengan pendidikan fardu ain dan fardu kifayah. Sebahagian sekolah agama dan tahfiz menawarkan gabungan jurusan ilmu asas Islam dengan ilmu bantu semasa, iaitu jurusan sains tulen, kemanusiaan dan teknikal. Hal itu sejajar dengan konsep al-hikmah dholatul-mukmin, iaitu kebijaksanaan merupakan barang yang hilang daripada orang-orang yang beriman.

Jangkaan dan tanggapan masyarakat yang demikian tinggi perlu dijaga dan dipertahankan, malah dilonjakkan ke persada yang lebih cemerlang dari masa ke masa. Masyarakat mahukan ahli ikhtisas dan kepakaran pelbagai bidang menerima sentuhan tawhid, syariat dan akhlaq yang jelas. Maka, segala isu etika, iltizam dan istiqamah diharapkan sentiasa mendapat perhatian yang optimum.

Imbasan sejarah 
Sumbangan institusi madrasah, pesantren (di Indonesia) dan pengajian pondok di alam Melayu menjadi benteng kekuatan umat yang sangat utuh. Walaupun penjajah Barat datang dengan misi 3G's (gold, glory, gospel) dan faham sekular, sistem pendidikan yang sudah berakar umbi dengan tradisi menadah kitab kuning itu berjaya menggilap kepimpinan umat yang tidak gentar dengan pesona palsu yang cuba disebarkan oleh kaum kulit putih. Dengan berlalunya masa, sistem pengajian tradisional itu mengalami transformasi seiring dengan keperluan dan persekitaran pendidikan hingga akhir zaman.

Di sebalik kesinambungan pengajian pondok yang dikendalikan oleh ulama setempat, muncul lebih banyak sekolah agama yang ditubuhkan oleh pemerintah pascamerdeka. Di Malaysia, terdapat sekolah menengah kebangsaan agama (SMKA), sekolah menengah agama negeri (SMAN), sekolah imtiaz (di Terengganu), sekolah agama bantuan kerajaan (SABK), maktab rendah sains Mara ulul-albab, maahad tahfiz, kelas rancangan khas agama di sekolah harian, sekolah berasrama penuh agama dan banyak lagi. Selain itu, pihak usahawan pendidikan swasta yang memiliki akses kepakaran dan sumber telah menubuhkan sekolah agama pintar bagi memenuhi permintaan golongan berpendapatan tinggi.

Kepimpinan sekolah agama
Sepertimana sekolah aliran arus perdana, jawatan pentadbiran sekolah diisi menerusi proses naik pangkat. Pencalonan pengetua dan pentadbiran sekolah yang lain boleh dilakukan oleh pihak berkuasa pendidikan atau menerusi permohonan guru yang berminat. Kerencaman dan kompleksiti tugas kepimpinan sekolah menghendaki mereka yang dilantik menjalani kursus berkaitan selok-belok pengurusan sekolah, kewangan dan undang-undang pendidikan. 

Sebagai manusia biasa, pengetua atau mudir sekolah agama juga terdedah kepada cabaran dan ralat dalam pelaksanaan kewajipan sebagai pemimpin pendidikan. Maka, kepercayaan secara tuntas terhadap subordinat tanpa mengira latar belakang pengkhususan pengajian mereka perlu dibatasi dengan kewaspadaan dan kepekaan. Kemungkinan untuk berlaku kesilapan dalam membuat keputusan dan tindakan bukanlah sesuatu yang mustahil.

Pendekatan pendidikan aliran keras
Disiplin bukan semata-mata sejumlah peraturan dan hukuman bagai mengawal tingkah laku di sekolah. Disiplin dalam pendidikan juga bermaksud amalan pembelajaran terbaik yang dibantu oleh guru yang budiman, jujur dan ikhlas bagi membimbing murid ke arah kecemerlangan pencapaian, kecerdasan pelbagai dan sahsiah mulia. Ganjaran dan hukuman memang menjadi komponen pendidikan yang diakui, tetapi hendaklah menjunjung tinggi nilai keadilan dan ciri kemuliaan insan (karamah insaniah).

Sikap segelintir pemimpin institusi sekolah agama yang lepas tangan dan sering terlepas pandang terhadap subordinat seperti warden asrama sering membawa akibat buruk. Pemantauan yang lemah diambil kesempatan pula oleh murid senior yang mewarisi tingkah laku kepimpinan keras murid terdahulu. Maka, pelbagai bentuk hukuman yang berbentuk buli dan dera dikenakan ke atas kumpulan murid yang masih mentah (freshie) secara pakej walaupun kesalahan dilakukan oleh seorang murid sahaja yang tidak akur terhadap proses siasatan yang adil dan telus.

Catatan hujung dan kesimpulan
Terdapat perkhabaran dari sebuah sekolah agama bahawa kumpulan murid tertentu telah disekat daripada outing hanya kerana kesalahan seorang penghuni asrama yang seangkatan (satu tingkatan) dengan mereka. Murid baharu juga telah diarah memegang n***s berbungkus yang didakwa milik rakan mereka seorang demi seorang sebelum diarah membersihkan bilik air di asrama. walaupun amaran diberi kepada kumpulan murid yang dibuli supaya tidak memaklumkan peristiwa itu kepada ibu bapa, cerita itu gagal disembunyikan. 

Kes terpencil ibarat 'kerana nila setitik rosak susu sebelanga' tidak patut dipandang sebelah mata oleh kepimpinan sekolah agama. Imej hebat institusi pengajian berteraskan Islam boleh terjejas justeru sikap pengetua dan kepimpinan sekolah agama yang tidak cekap mengesan kerosakan yang dilakukan oleh segelintir subordinat dan warga sekolah. Kepimpinan yang cuai dan lemah tidak boleh dibiarkan berleluasa begitu sahaja ...

Sunday, April 20, 2014

HAJI IDRIS PENGARAH JPN PERAK MULAI 9 APRIL (PATIENCE AND PERSISTENCE LADDER TO SUCCESSFUL EDUCATIONAL LEADER)

Berkat kesabaran dan istiqamah, akhirnya Tuan Haji Mohd. Idris bin Ramli dilantik sebagai pengarah pendidikan negeri Perak yang baru. Beliau telah menjadi timbalan pengarah sejak zaman Datuk Mohd Rauhi lagi, dan kekal demikian hinggalah Tuan Haji Mohd. Roli bersara pada bulan Mac yang lalu. Haji Idris pernah memangku jawatan pengarah JPN Perak selama hampir setahun sebelum kembali sebagai timbalan pengarah. 

Banyak yang menjangka bahawa Haji Idris mungkin bersara sebagai timbalan pengarah sahaja sehingga penghujung tahun ini, tetapi rezeki nyata berpihak kepada beliau. Kesetiaan dalam tugas tanpa mengira balasan menggambarkan keperibadian yang mulia walaupun pernah teruji dengan kes Dipang semasa berada di kerusi ketua sektor suatu ketika dahulu. Pengalaman sebagai pengetua sebelumnya telah memberi kekuatan kepada Haji Idris untuk menghadapi detik genting dalam meniti puncak kepimpinan pendidikan.

Haji Idris mudah mesra dan tidak kekok menyapa subordinat beliau terlebih dahulu. Namun, Haji Idris sangat tegas dalam perkara yang berkaitan dengan prinsip dan tugas, serta begitu teliti dalam pemilihan calon jawatan kanan pendidikan di negeri Perak. Contohnya, dalam sesi temu duga calon rakan penambahbaikan sekolah (school improvement partnerSIP +) dan jurulatih pakar pembangunan sekolah (school improvement specialist coachesSISC +) yang ditempatkan di setiap daerah, Haji Idris melontarkan soalan yang bersifat provokatif, tetapi merupakan tapisan penting kewibawaan pegawai yang bakal dilantik.
Haji Idris menerima cenderamata daripada Haji Hashim, pengetua Star
dalam majlis anugerah kecemerlangan  kali ke-54 sekolah berkenaan

Walaupun tidak diucapkan, prinsip pegangan Haji Idris begitu jelas dalam pelaksanaan amanah dan tugas sejak bergelar guru penolong. Sebagai guru Bahasa Melayu, Haji Idris terbabit aktif dengan proses pentaksiran peringkat kebangsaan dalam mata pelajaran berkenaan. Beliau pernah menjadi orang kanan Datuk Rauhi bagi membantu Lembaga Peperiksaan Malaysia menguruskan hal ehwal pentaksiran bahasa.

Prinsip Haji Idris mungkin sekali sejajar dengan semangat peribahasa 'alang-alang menyeluk pekasam, biar sampai ke pangkal lengan'. Beliau mahukan pencapaian optimum dalam tugas dan tidak suka membiarkan sesuatu kerja yang diamanahkan itu terbengkalai separuh jalan. Perbezaan pendekatan atau kontroversi tidak menjadi halangan untuk menyempurnakan amanah dan tugas.

Kerusi pengarah JPN Perak bukan sekadar panas, malah berhadapan dengan harapan dan impian besar. JPN Perak pernah sinonim dengan slogan 'Perak Nombor Satu' (era Datuk Abdul Rahim bin Abdul Majid) yang lebih menyerlah dalam bidang kokurikulum. Dengan komposisi latar belakang sosioekonomi murid yang rencam, kedudukan nombor satu dari segi akademik peringkat kebangsaan memang ibarat mahu menggapai bintang nan tinggi. 

Kini, Haji Idris berpeluang memindahkan prinsip amanah dan tugas beliau dalam usaha pembaharuan dan penambahbaikan pencapaian pendidikan di negeri Perak. Di tangan beliau, JPN Perak, serta seluruh warga pendidikan negeri meletakkan harapan dan impian yang tidak kunjung padam. Rapport yang terjalin sekian lama antara Haji Idris dengan warga JPN, PPD dan sekolah di negeri Perak dijangka memberi kelebihan ke arah itu.

Warga pendidikan negeri Perak mengalu-alukan pelantikan Tuan Haji Mohd. Idris bin Ramli sebagai pengarah JPN Perak yang baru. Semoga tuan dikurniakan segala kekuatan dalam memacu kecemerlangan pendidikan di negeri Perak. Kepimpinan tuan yang ikhlas memberi cahaya yang cemerlang, insya-Allah ...

Saturday, April 19, 2014

KADAR PERTUKARAN ASING (INTERNATIONAL MONETARY SYSTEM)

...

...

...

SMK ST MICHAEL, IPOH, UA1: KEWANGAN ANTARABANGSA, KADAR P’TUKARAN ASING  (21042014) ___________
HP 1:  M’takrifⁿ kesan forex;     HP 2:  m’hitung forex;   P 3:  m’huraiⁿ faktor m’pengaruhi DD, SS forex
HP 4:  m’jelasⁿ penentuan forex dalam sistem boleh ubah, kadar pertukaran tetap

Takrif kadar pertukaran asing,  forex





Rumus dan contoh penghitungan forex







Tujuan meminta mata wang asing
biaya M
‘I’ luar negeri
bayaran pindahan
melancong
bayar pinjaman









Faktor m’pengaruhi DD, SS forex
harga
mata wang
asing
murah



Sistem kadar pertukaran boleh ubah (apungan)












Sistem kadar pertukaran tetap













©   Azhar bin Mohd Rodzi, SmEkon (UKM), Dip.Ed (UIAM), M.Ed (Distinction) (Malaya)

...

...

...

Friday, April 18, 2014