SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Saturday, March 12, 2016

KAHWIN KERANA AYAH YANG SURUH (WISDOM CHOICE)

Apabila usia aku mececah 30 tahun, ayah mula risau akan diriku yang masih bujang trang tang tang. Ayah menggesa aku supaya segera membuka pintu hati untuk berumah tangga. Aku yang sering kecewa atas sikap dingin anak dara tempatan meletakkan syarat supaya ayah mencari calon isteriku dari Kelantan walaupun kami orang Batu Gajah, Perak.

Sebagai pesara tentera, ayah menyahut cabaranku. Ayah beralasan bahawa dirinya sudah lanjut usia. Ayah mahu aku membina keyakinan diri, serta memiliki hala tuju sendiri sesudah ketiadaannya kelak.

Dipendekkan cerita ayah berjaya mendapat persetujuan keluarga seorang cik mek molek dari Kuala Krai yang sebaya dengan diriku. Kini, setelah tujuh tahun membina mahligai bahagia, kami dikurniakan dua orang cahaya mata berusia dua dan enam tahun. Aku perlu bekerja keras bagi menyara kehidupan keluarga tercinta.

Sejak berkahwin, aku hanya mampu menyewa rumah sahabatku di Kampung Pisang, Batu Gajah. Namun, syukur Alhamdulillah, aku berjaya memperoleh tanah lot berukuran 80 X 50 kaki sebagai taoak rumah tanpa perlu mengeluarkan wang bayaran premium. Kedufukan tanah itu berdekatan dengan depot penyenggaraan kereta api Batu Gajah.

Aku masih mengumpul duit untik memantapkan permukaan tanah bekas lombong itu. Setelah itu, baharulah aky meneruskan proses permohonan pembinaan rumah di bawah skim PPRT. Tidak mungkin selama-lamanya aku tinggal di rumah sewa sahaja.

...

...

...

...

...

...

No comments: